Wintervoorbereiding

Nederland, Gouda

Na een goed rolskiseizoen heb ik eerst de latten in Gouda ondergebonden. De woensdagavonden train ik op conditie en op zondagmorgen op techniek. De vrijdagavond besteed ik aan alpine skien. Ik heb daar veel profijt van omdat de balans daarbij erg belangrijk is. Het verbetert ook mijn afdaaltechniek bij het langlaufen.
Ik pak een aantal alpine wedstrijden mee, dan leer ik omgaan met wedstrijdstress. Helaas is er niets op het gebied van langlaufwedstrijden dus ik moet het daarmee doen. Op dinsdagavond heb ik biatlontraining en dat geldt ook voor de zaterdagmorgen.Helaas kreeg de griep me te pakken en moest ik even alles laten liggen inclusief mezelf. Ik ging met kerst 2 weken met mijn ouders naar Ramsau, even sneeuw voelen. Gelukkig was er deze keer volop sneeuw. Ik heb dagelijks mijn rondjes klassiek en skating gedaan en het ging elke dag beter. Het kost me wel moeite om de dicipline op te brengen, alleen is maar alleen. Ook heb ik samen met mijn vader gewoon kilometers gemaakt in de omgeving van Ramsau.Ik wil heel graag de Tauernlauf doen.
Ik heb ook nog een reute slalomwedstrijd in de sneeuw van Wagrain gedaan. beide manches heb ik uitgeskied en het ging lekker. Helaas weet ik niet op welke plaats ik geeindigd ben want we zijn direct na de wedstrijd terug naar Ramsau gegaan.
Op 1 januari kwamen Edwin, Bernadette, Ruurd en Ernst een kijkje nemen in Ramsau. Ze waren in Werfenweng op vakantie. Dat vond ik heel leuk en ze hbben mij ook zien schieten. Ernst en Ruurd kunnen al heel goed langlaufen. Het dagje was snel om.
Ik mocht in Ramsau met een biatloncursus meedoen. Het was de eerste keer dat ik langlaufen en schieten combineerde en dan ook met klein kaliber ipv lucht. Het ging direct goed met inschieten liggend raakte ik alles. Ik mocht dan rustig een rondje in het biatlonstadion skien en dan opnieuw schieten. Ook dat ging foutloos. Maar dan moest ik staand schieten en dat lukte mij nog niet. We trainen alleen nog liggend en dat was te merken. Ik vond het een enorm leuke ervaring en ik heb er heel veel van geleerd. In het stadion heb ik ook de wit-Russische dames zien trainen op de biatlon. Het sneeuwde heel hard en ze mopperden ook heel hard. Maar het was heel leuk om te zien.
Mijn eerste schoorrapport van het Thorbeckelyceum in Rotterdam was niet slecht alleen voor wiskunde een onvoldoende. Maar daar werk ik nu aan samen met een leraar om dat ook te verbeteren. Dus er is geen bezwaar tegen een weekje naar het NK Noords te gaan in Ramsau. Jammer genoeg is er dit jaar geen biatlon bij het NK. Langlauf is voor mij altijd belangrijk geweest, helaas is dit weekje NK het enige wat we doen.