Glöcknerlauf Stainach

Oostenrijk, Stainach

Freitag 5.Jänner
Gisteravond kwam Jannick vragen of Theresa bij ons mocht zowel hij als Ingrid voelden zich niet lekker .Ingrid Misselijk en Jannick diarree. Ik had het pas 1 avond en morgen daarna was het over. Dus Theresa installeerde zich in ons bed met haar eigen dekbed, knuffeldeken en Shaun. Eerst Kika kijken en dan met een luister CD slapen.
Een prima nacht en om 8 werd ze wakker en keken we naar Kika en had ze ontbijt van Opa gekregen. Het was reuze gezellig toen Ingrid binnen kwam met Sabrina . Sabrina mocht er ook bij en dat vond ze helemaal leuk. Ik heb Ingrid nog een plaats aan het voeteneind aangeboden maar nee. Ze ging weer naar beneden met Sabrina en ik had haar gezegd met een half uurtje is het koffietijd.
Ze had de afspraak voor Sabrina in Leoben afgezegd. Ze zijn beiden opgeknapt. Dan samen koffie drinken en dan gingen ze weer. Later kwam Jannick thuis en ook nog even een bakkie doen.
Samen met Jan de eettafel verplaatst en dan het kleed eruit , Stofzuigen en de bodem doen. Dan het kleed uit de huiskamer neergelegd en de eettafel weer terug gezet. Tijd om eten te gaan maken gelijk een hele grote pan marcaroni zodat we morgen ook kunnen eten.
Was het in de morgen prachtig zonnig en blauwe lucht, rond het middaguur kwam de nevel en koelde het weer gelijk af. De vele gevallen sneeuw is allemaal vieze troep geworden . Samen met Jan snel wat boodschappen doen want morgen is alles dicht wegens Driekoningen.
Jan ging werken en ik nog wat kleine dingen doen. Nu wachten op Jan want we willen naar de Glöcknerlauf in Stainach. Ingrid kwam net vragen hoe laat we gaan en Theresa is helemaal door het dolle dat ze mee mag. Maar het wachten is nog op Jan. Die doet voor mij ook even een briefje in de bus bij de neuroloog. Ik heb een afspraak precies wanneer Erna en Manfred komen maar kon niet afzeggen omdat de neuroloog er 6 weken niet is en dan heb ik volgende week geen afzegdag want dat is de eerste dag dat hij er weer is.

Jan kwam thuis en zei ik kon het niet in de brievenbus doen die waren allemaal dicht. Lekker slim.
Wat eten en daar was Theresa gaan we al, ze was zelf al helemaal met skipak aangekleed. Oke dan gaan we maar, dat was maar goed ook want het was al loeidruk. We vonden een parkeerplek op het parkeer terrein bij de Hofer en liepen over het weggetje wat naast de oude Hofer loopt. Wel goed als je de weg weet want de meeste mensen liepen over de wegen rondom. We vonden een plekje waar Theresa bij een meneer vooraan mocht staan en wij met gemak over de mensen konden kijken omdat die niet zo groot waren. Theresa heeft ademloos gekeken. Voor de tweede ronde begon zijn we er tussenuit geknepen , ik kan slecht lang op een plaats blijven staan en we hadden alle groepen al meermaals voorbij zien komen. Zo waren we weg voor de grote drukte op gang kwam. Onderweg dikke mist en dan rijden ze zo hard en halen in en zien we de lichten recht op ons afkomen dus Jan vol op de rem. Zijn we voor de zoveelste keer weer goe mee weg gekomen. Ik heb daarna koppijn.
Thuisgekomen was Ingrid in de kelder bezig, lekkage bij de watermeter. Even later kwam Jannick thuis en die heeft wat aan de leidingen gedaan en zei er moet wel iets vervangen worden maar hopelijk lekt het nu even niet meer.
Dan aan de warme chocokoffie en een Turks Fladenbrot gebakken. Weekend.

Alljährlich findet in Stainach am 5. Jänner, dem Vorabend von Dreikönig, um 19.30 Uhr am Hauptplatz, der bereits zur Tradition gewordene Glöcklerlauf statt.
Eigentlich stammt dieser Brauch aus Oberösterreich, woher in auch der aus Ebensee gebürtige, Franz Zehentleitner in den 30er Jahren zu uns brachte. Jedes Jahr huschen vermummte Gestalten im abendlichen Dunkel durch die Gassen von Stainach - die "Glöckler" bzw. "Schönperchten" mit ihren Lichterkappen.
Weit über hundert Teilnehmer laufen in weißen Leinenhemden und Hosen mit einem Ledergürtel in der Mitte, an dem eine oder mehrere Kuhglocken hängen, in der Dunkelheit durch den Ort.
Auf ihren Köpfen tragen sie Holzgestelle, die Sternformen und andere Gebilde darstellen.
Die Figuren sind aus buntem Papier gefertigt und werden durch Kerzenlicht beleuchtet. Diese Lichterkappen stellen verschiedenste Symbole dar.

Dank je wel voor de foto's. (ben ik er toch een beetje bij geweest)