Dagje cultur

Ik was wakker voor de wekker dus opgestaan, dan werd Jan ook niet wakker. We gingen mooi op tijd weg en het was behalve donker ook zeer mistig. Meli reed en heeft dat ook de hele afstand gedaan. We waren half 9 bij het hotel. We mochten inderdaad de auto bij hen in de parkeergarage zetten (kost dan 5 Euro). Dan onze spullen gepakt die we nodig hadden en naar de U Bahn gelopen. Daar deed de kaartjes automaat het niet dus Jannick fotos gemaakt van de automaat en het registratienummer, Wij dus gewoon ingestapt. Is wel mondkapjes plicht op stations en openbaar vervoer. Er is toch een behoorlijk deel mensen die zich daar niet aanhouden, Wij zijn braaf.
Op het overstap station gemeld dat de automaat het niet doet en kaartjes gekocht. Dagkaartjes voor 8 Euro pp kan je gaan en staan waar je wilt. Dan op de S Bahn gestapt naar waar we moesten zijn over de Donau brug en een soort industrieterrein van mooie oude gebouwen en in een daar van was dan de Harry Potter Interactieve tentoonstelling. Het heet daar Metastadt. https://www.metastadt.at/
Die Wanderausstellung, die im Februar 2022 ihre Weltpremiere in Philadelphia feierte, macht die Zauberwelt von Harry Potter dank moderner Technologie hautnah erlebbar. Die Installationen und Projektionen garantieren ein immersives Erlebnis. Dazu können zahlreiche Original-Kostüme und -Requisiten aus den Harry-Potter-Filmen, dem Kino-Dreiteiler „Phantastische Tierwesen" sowie dem Bühnenstück „Harry Potter und das verwunschene Kind" bestaunt werden.

Viele interaktive Elemente der Ausstellung geben auch Gelegenheit, auf eine ganz persönliche magische Reise zu gehen: Die Besucher:innen können ihren eigenen Zauberstab, ihr eigenes Hogwarts-Team und vieles mehr wählen. Und, schon mal Harry Potters legendären Zaubersport - Quidditch - probiert oder einen eigenen Zaubertrank gebraut?
We waren te vroeg en waren in de grote winkel gaan kijken. De prijzen niet normaal . Toch had Meli een hoody voor Jannick voor zijn verjaardag gekocht, ik een setje glazen magneten voor op onze koelkast. Een kleintje vroegen ze 8 Euro voor, maar al je Nicolette heet dan vind je een setje van 4 grote glazen magneten voor 10 Euro. Ik dacht dan koop ik ze als we eruit komen want dan kom je in de winkel. Het was leuk maar ondanks tijdslot en waarschijnlijk toch heel veel tickets per tijdslot naar mijn smaak veel te veel mensen. Het was er ook nog warm en je mocht geen eten of drinken mee naar binnen nemen en binnen was ook niets.
Jannick vroeg bij de inlaat of we door konden lopen naar de wachtrij (we waren nog te vroeg) We mochten doorlopen en dan voor je de rij bereikt vragen of je een foto wil en dat wilden we wel. Ze maken er een aantal met verschillende achtergronden. Gezien de prijs van 25 Euro per foto hielden we het bij 1 (Jannick krijgt dat ook per mail. Dan moest je een registratie maken , je hebt een speciaal bandje gekregen en daarmee registreer je je en er wordt een foto gemaakt. Staan we in de rij had je je nog moeten aanmelden dus uit de rij aanmelden dat was daar gelijk en weer terug in de rij en al snel naar binnen. Dat gaat per groep en dan kom je in een ruimte waar dingen gebeuren dan naar de volgende ruimte waar weer info en dingen gebeuren. Dan ga je de interactieve tentoonstelling in en je registreer je dan bij elk doe ding waarmee je punten voor je gekozen huis bij elkaar speelt. Uiteraard aan het einde is het Gryffindor die wint . Daar kiezen zo veel mensen voor.
Buiten staan van die houten keten met sta terrassen waar je wat kon drinken en eten. Theresa en ik hebben wat gegeten een patatje en wat te drinken voor 20 Euro.
WE hadden tijd genoeg en het voorstel was om naar het Museum der Illusionen te gaan. https://museumderillusionen.at/
Daar hebben we 1 1/2 uur moeten wachten in de wachtrij. Maar welk Museum of wat dan ook had je wachtrijen. Dit Museum is in het voormalig paleis Esterhazy. Jannick vroeg aan mij ben je wel eens in het Eschermuseum geweest (Den Haag) nou nee. Want het zou net zo iets zijn. Het was vreselijk leuk maar het viel tegen want het was zo klein en dan voor de prijs die je betaald en ondanks de wachtrij toch veel mensen binnen.
Dan weer eruit en eigenlijk hadden Meli en Jannick naar time travel Vienna willen gaan. Maar de tijdsloten waren vrij laat. Dus we besloten naar iets te eten te zoeken. Dat werd uiteindelijk een Irish pub Molly Darcy´s. Echt authentiek en dus moest je daar Engels spreken. Theresa vroeg aan Jannick hoe komt het dat jij zo goed Engels spreekt? Het eten was heel erg lekker . ik had een burger uiteraard van Angusmeat met Cheddar en Bacon. Theresa een basket met van alles en nog wat zoals Chickenwings, onion rings , potato wedges, Ik heb Guinness gedronken. Meli en Jannick allemaal speciale ciders. We hebben Theresa ´s eerste pub bezoek ook vastgelegd voor het nageslacht. Je moest steeds als je wat had besteld afrekenen en dat deed Jannick met een kaart maar dat werd lastig in een volgende ronde want het moest meer zijn dan 15 Euro. Dus Jannick bestelde er een toetje bij. Dan zegt de kelner tegen Theresa uiteraard alles in het Engels zo iets van mooie vader heb jij besteld een toetje en jij krijgt niets. Dus Jannick zei ze heeft nog veel voor haar staan. Kwam hij later terug met zijn handen op zijn rug en vraagt aan Jannick is ze allergisch nou nee is ze diabetiker nee ook niet. Dan zette hij een bak ijs voor haar neer. Theresa krijgt zulke dingen altijd voor elkaar. Ze genoot zo enorm van haar eerste keer in de Pub. Personeel kwam allemaal uit en rond Dublin vandaan. Uiteindelijk op weg naar het hotel en Jannick had de route uitgestippeld een beetje langer maar dan maar 1x overstappen. Anders 4x. In het Hotel wilde Jannick eerst inchecken komen we om de hoek laad net een grote bus toeristen uit. Dus Jannick planandering eerst bagage uit de auto halen. Zo gezegd zo gedaan gelijk allemaal naar de toilet. Dan waren de meeste mensen ingecheckt. Dan naar de kamers die dit keer naast elkaar waren wat wel fijn was. Theresa namelijk had haar uitgekleed en ik stond onder de douche komt ze overstuur mijn Shawn is er niet. Ik had je die uit de auto gehaald ja Oma. Meli j
had de dingen van Theresa op mijn tas gelegd omdat ik met haar sliep. Dus op de tussendeur geklopt en tegen Jannick gezegd die is gaan zoeken waar we hadden zitten wachten en naar de auto maar niets. Hoor ik Theresa oh Oma ik heb hem gevonden. Weer geklopt gevonden. Maar ik kreeg de tv niet aan weer geklopt Jannick kwam in zijn onderbroek en kreeg hem aan Hij ging weer maar we kregen nog steeds niet op een andere zender maar ik ontdekt minimaal klein onderop de tv plekjes die je kon aanraken en kon je harder of zachter of zender wisselen en aan en uit. Dat ging prima. We hadden al de verwarming uitgezet want het was snikheet, het raam gekanteld opengezet en het gordijn wat open. We sliepen bloot en met een dekbed te warm. Liggen we eindelijk in bed was ik te moe en Theresa ook dus weer eruit en tv uitgezet. Dan moet ze nog een poos praten over wat haar bezig houdt en dan kwam de rust.
https://youtu.be/pK3CUDuyMhk tijdreizen

Wat een leuk muzeum daar, ook leuke foto's waar jullie op staan, geniet maar samen van die paar dagen daar

Christina 2023-01-08 02:17:16

Wat heerlijk!! Kreeg kippenvel toen je vertelde over het ijsje. Super!!! 😘

Annemarieke 2023-01-08 13:28:12

En wat een leuke foto's!!!!