Nachtje thuis met Theresa

Oostenrijk, Kleinsölk

Zo dat was me een nachtje, thuis gekomen vroeg Jannick of Theresa een nachtje bij ons mocht slapen. Het duurde tot 23 uur voor ze eindelijk en dan ook nog bij ons in bed in slaap viel. Rondom 1 uur was ze weer wakker, ze viel vrij snel in slaap en ik heb haar weer in haar eigen bed gelegd. Om 5 uur ging het alarm weer af want met dat stemgeluid kan ze de hele Steiermark wekken. Het was met de rust gedaan en slapen wilde ze niet meer. Ik geloof dat ze tegen 9 uur werd opgehaald want ze gingen toch niet naar Spielberberg. Jannick had keelpijn en voelde zich niet goed. Ik heb Jan een plezier gedaan. Ik had een boekje 175 jaar ÖBB over de Oostenrijkse treinen want vaderdag was erbij ingeschoten. Een kaart erbij en speciaal voor hem vandaag vaderdag. Hij was er helemaal gelukkig mee . Nog even de bouwvorderingen gefotografeerd. Dan de was afgemaakt Want dan konden zij een nachtje slapen.stofzuigd en weer ingepakt. Na de middag weer op weg bij stralende zon. Bovenop de Sölkpass was het heel slecht weer. en het regende flink. Aan de andere kant was het weer mooi weer. Het was vandaag Saumertag en wandelaars en mensen met heel veel paarden gingen de oude handelswegen lopen. Dat deden ze vanaf 2 kanten en treffen zich dan ergensbovenop. Het stond overal vol met autos en paardentrailers. We zagen in de verte mensen als stipjes naar beneden komen ergens bij de Kaltenbach. Ik wilde nog Almrausch fotograferen het is wel gelukt maar niet van dichtbij omdat we nergens konden parkeren.
Het harige alpenroosje (Rhododendron hirsutum) is een plant uit de heifamilie. De groenblijvende struik wordt 0,2 tot 1 meter hoog. De bladeren worden tot 3 cm lang en opvallend behaard en aan beide zijden groen.
Hierin onderscheidt de soort zich van de roestkleurige alpenroos. Aan de beharing dankt de soort ook zijn Duitse naam Bewimperde alpenroos.
De tweeslachtige geurige bloemen hebben een helder rose kleur en staan in dichte trossen. De bloei loopt van juni tot augustus.
De soort geeft de voorkeur aan kalkhoudende bodem, tussen de losse stenen, lange stenige hellingen en tussen lichte naaldbossen. De plant groeit op hoogte van 1400-2500m. De soort komt beperkt voor in de centralen en oostelijke kalkalpen. Ze komen ook in de Tatra, Balkan, en de Kaukasus voor De soort groeit alleen op kalkhoudende bodem. Hoewel het een alpenplant is heeft het een gesloten sneeuwdek nodig tegen de vorst.
Ik denk dat het deze soort is want het groeit hier in de Sölk hoofdzakelijk boven de 1500m.
Het is een prachtig gezicht.
Terug op de camping nog wat genoten van de zon. Wachten op de gasten die ipv gisteren vandaag gaan aankomen. Nou we hadden ons echt niet hoeven haasten , ze kwamen pas om 19.30 aan. Ze wilden niets en alles wisten ze al dus we hebben hen maar gelaten.
We hoorden van Vergine dat gisteren onze receptietent open stond . Dus even controleren maar niets weg, We hoorden dat in andere tenten ook was ingebroken. Het zijn vaak gasten die iets nodig hebben en dan gaan shoppen in de andere tenten. Bij een was er een voetenbankje gestolen.
We hebben de afgelopen week veel gelachen , er kwamen gasten aan die niet geboekt hadden via ons bedrijf maar via vakantieveilingen. Ze stapten uit de auto en zeiden hier blijven we niet. Waarop de courier vroeg waarom niet. Als antwoord kwam toen moet je kijken je zit hier de hele dag tegen een berg aan te kijken. Tja ze hadden vast niet naar Oostenrijk gewild , maar even niet opgelet.