The day after de storm.

Vanmorgen om 6 uur wakker en blijven dommelen tot 7 en dan een uurtje ontbijt tv en mijn ontbijt in bed gegeten. Het is donker en het hoost buiten.
Gistermiddag schreef ik over noodweer. Dat heeft ook het Ennstal van Gröbming tot Admont zwaar getroffen. Door de hele Steiermark heen was geen stroom meer. Het is lang geleden ik geloof 2008 dat het zo was. Helaas heeft het noodweer ook 5 doden gemaakt in Oostenrijk en veel gewonden. Het kwam uit het niets en bij een meertje wilden de opzichters waarschuwen maar toen was het er al. Daar stierven 2 kinderen van 3 en 8 jaar door omvallende bomen. Je denkt misschien je moet toch wat merken ? nou nee ik heb het zelf eenmaal mogen beleven. De waarschuwing kwam en we haalden de 200m die een hut van ons vandaan was met moeite. Wij hadden alleen wat knipperen in het stroomnet. Bij ons is ook alles heel gebleven. Wat een geluk dat de tafel met glasplaat net die ochtend opgehaald was. De bliksem heeft 3 vrouwen gedood die aan het wandelen waren. Er was gewaarschuwd voor extreem noodweer. Ik ga dan niet zwemmen of wandelen .
Er zijn ook vandaag nog veel brandweren bezig met de stormschade op te ruimen. Het was dus een orkaan die over ons heen kwam.
Het enige is we hebben geen internet meer. Ik schrijf nu wat met een hotspot van mijn telefoon.
Middageten gemaakt , stokbrood gebakken en belegd met Johma oudekaas pesto salade. Zo lekker en zo luxe. heeft de Holland Snack Express voor ons meegenomen uit Nederland. Jannick en Meli wilden zo graag oude kaas salade en toen dacht ik oh wat lekker ik neem er ook 2 , een met pesto en eentje zonder. Dus dat was smullen.
Best lekker want het was nog steeds warm ondanks dichtgetrokken lucht en de regenbuien. In de middag zijn we nog een loopje gaan doen en het was te warm voor een jasje wel meegenomen. Maar wij deden het zonder regen en we kwamen thuis en het hoosde. Een doos vanilleijs meegenomen dus terug stevig doorlopen. Dan maak ik een ijskoffie. Dat vinden we beide lekker. Gewoon 2 bolletjes ijs en afvullen met de ijskoffie. Dus dat gelijk gemaakt toen we thuis kwamen. We plakten aan alle kanten zo vochtig warm was het. Eind van de middag dan heb ik het wel over vijf uur ging de zon schijnen. Maar er komt waarschijnlijk toch meer noodweer. Bij Liezen zijn er stroommasten omgeknikt dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien. Er waren bij gebouwen zijwanden weg, uiteraard veel daken weg. Mensen moesten uit gebieden gevlogen worden. Treinen reden niet meer of waren gestrand. Bij Graz een dak van een huis die op de Postbus terecht was gekomen. Er wordt nog steeds met man en macht gewerkt . Eind van de middag hadden we ook weer internet. De kaarsen laten we maar staan, De eerste overstromingen zijn er ook al. Maken ze zich in Nederland druk over wel neerslag van 30/40mm druk .Hier halen we met gemak 150mm en we hadden al meer dan 200mm.
We hebben vandaag een verwendag want straks een lekker suzijsenbroodje.

Sow, dat is heftig. En hier in Ramdau nauwelijks iets van gemerkt... Nog geen 20 km...

Haje 2022-08-19 19:10:23

Ja, wij hebben dat ook ooit mee gemaakt in Gröbming. Zo extreem als het toen was heb ik gelukkig nooit meer beleefd.