2003 2003 2003

Oostenrijk, Ramsau am dachstein

Vol verwachting vertrokken we op 20 december naar Ramsau am Dachstein in Oostenrijk. De sneeuwverwachting was slecht maar we hadden toch hoop. Helaas bij aankomst bleek het al snel ijdele hoop. De trainingen bestonden voor mij met hardlopen bergje op en bergje af. Ik heb veel gewandeld met mijn ouders en we zijn de omgeving eens goed gaan bekijken. Het is grappig om te zien hoe anders de omgeving eruit ziet zonder sneeuw. Op 21 december was er een worldcup in het langlaufstadion van Ramsau. Dus daar kon ik de eerste dagen wel langlaufen. De sneeuw was daar neergelegd. De loipe werd steeds smaller en er kwamen steeds meer mensen langlaufen. De kerstdagen gingen voorbij, oud en nieuw vieren met zelfgemaakte oliebollen en af en toe sneeuwt het. Maar het is niet genoeg en altijd weer snel weg. Ik begin het nieuwe jaar met skien op de Ritisberg in Ramsau. Daar ligt deels nieuwe sneeuw en deels kanonnensneeuw. Mijn ouders zijn door de sneeuw helemaal naar boven gelopen en bovenop de berg is ook een loipe. Het is heel gek om zelf in de sneeuw te staan en als je naar beneden kijkt is alles groen. De zon scheen volop en het was een sprookjes wereld.
De mensen geven elkaar hier met oud en nieuw geluksbrengers. Bij ons hingen marsepeinen schoorsteenvegers en een klavertje 4 aan de deur. Gekregen van de mensen van ons appartement. Wij hadden voor hen ook oliebollen gebakken. Ik hoop dat ze ons sneeuw brengen.
Ik maak elke dag mijn huiswerk wat ik van school heb meegekregen. Ik wil het snel af hebben als dan de sneeuw komt kan ik volop gaan genieten.
De volgende dagen gingen we veel wandelen en tijdens een van de wandelingenzien we herten , laten mijn ouders zich op hun kont de berg afzakken omdat we het pad kwijt waren en we dan nog voor donker thuis zouden zijn. WE horen via het nieuws dat het in Nederland ook niet alles is met het weer. Ik begin een waxboek waarin ik al mijn ervaringen met waxen opschrijf, de omstandigheden, wat ik gebruikt heb en wat de resultaten waren. Daar kan ik dan nakijken wat het beste werkt bij de omstandigheden die dan gelden.
Sneeuw sneeuw sneeuw , ja het bleef zelfs liggen maar de temperatuur is te hoog. Maar ze geven wel weer kouder op. Het is wreed te horen dat het zelfs in Nederland sneeuwt. Mijn moeder kookt al op zijn Oostenrijks, we eten gerbenknödel met pruimenvulling en vanillesaus, knödeld met topfen, knödels met aardbeien of heidelbeeren en natuurlijk schnitzels en fleischleibschen.
Ik loop nog steeds met mijn vader en we kwamen nu al herten voor de deur tegen. Er trok zelfs een echte orkaan voorbij. Ook in Oostenrijk veel schade maar wij merken er niet zo veel van.