Pehtra Baba

Dienstag 5.Jänner
De hele dag nevel en steeds rond het vriespunt en geen nieuwe sneeuw.Een hele sombere dag dus. Jannick bracht Theresa vanmorgen, het normale ritueel maar Theresa was niet fit. Ze klaagde over pijn rond haar anus en elke keer als ze naar de wc was geweest huilen en ik maar steeds smeren in de hoop dat het afnam . Ze heeft wel ontbeten en ook middageten goed gegeten zelfs de rode kool opgegeten. Ze wilde een dvd kijken en een dekentje en heeft lange poos op de bank gelegen en dvd kijken. Niets voor haar om stil te blijven liggen.
Mama kwam tegen 3 uur thuis nog even samen koffie gedronken en dan gingen ze naar beneden. Jannick heeft na zijn werk dienst op de ambulance tot morgenvroeg .
Jan was ondertussen ook al naar zijn werk en ik ben nog even naar de MEZ gan lopen. Pakje voor Malcolm op de post, nieuwe waterontharder voor mijn koffiezetapparaat, en geprobeerd om nog wat groente te scoren maar dat lukte niet echt. Dan maar ijsbergsla morgen.
Ik was eerst even naar Lettmayer gegaan want ik ben mijn glasplaat op de salontafel zo zat, nooit schoon en ik poets me wezenloos. Nu een houtplaat gekocht en Jannick heeft nog lak ervoor. Jan is hem gaan ophalen nadat hij van zijn werk kwam.
Vlak bij huis kwam ik de oude wijven tegen die me gelijk begonnen aftestoffen met hun bezem. Ik heb ze gevraagd om nog even binnen te komen en bij Ingrid aangeklopt en daar begonnen ze ook Ingrid en Theresa en het huis te vegen. Ik heb ze geld gegeven. Het is een gebruik op de avond voor 3 Koningen en ze zijn als oude wijven verkleed en onherkenbaar , om het ongeluk weg te vegen. Ingrid kende het helemaal niet maar wij kennen het al zo lang we in Oostenrijk wonen. Het is hier in de regio een gebruik maar niet in het Murtal waar Ingrid vandaan komt.
Besuch vom alten Weib
In den Rauhnächten, vor allem aber in der Nacht vom 5. auf den 6. Jänner, treibt die „Pehtra Baba“ ihr Unwesen. In der Verkleidung eines alten zerlumpten Weibes, mit verhülltem Gesicht und Strohhut zieht sie von Haus zu Haus. Bekommt sie dort jene Würste, die sie fordert, bleibt das Haus der Legende nach in diesem Jahr von Unheil verschont.
Hier iets anders, hier krijgen ze geld of misschien wel zoetigheid .
Vanavond zijn ook de Glöcknerlaufen maar we hebben geen zin om te gaan.
De komende dagen is de Ennstal Classic er weer denk dat ik nog wel wat ga kijken , we wonen tenslotte zo wat aan de Rennbahn waar de sonder Prüfung is.