Weer podium en nog steeds Frühlingsfest

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Zaterdag 6 juni
Jan en Jannick vertrokken naar Hohentauern voor de loopwedstrijd, ik geloof deze keer over 6,6 km of anders moesten ze er 17 km lopen en dat vonden ze te veel. Voor hun was het weer daar van meet af aan verschrikkelijk koud en slecht. Jan vond het een verschrikkelijk parcours, steil naar beneden over weilanden en dan in de stromende regen dat was naar beneden glijden. Jannick vond het een lekker parcours.
Ik ben naar Ort gegaan en heb daar de demonstratie van de bergredding gezien en daarna liep ik naar de feesttent en kwam Elisabeth tegen. Die nodigde me bij haar thuis uit en ze heeft me uitgelegd hoe het hier met de woningen gaat, het principe hier van Mietkauf en nog wat zaken.
Ze heeft een leuk appartement en groot. Ze gaat volgend jaar bij haar vriend wonen en dan wil ze waarschijnlijk haar woning verhuren onder haar naam. Als je een woning wild hebben ga je naar de gemeente , zegt wat je wilt en wanneer er genoeg zijn wordt er gebouwd. Dan moet je een borg van 20.000 euro betalen en je betaald 10 jaar lang huur. Daarna mag je het kopen en je borg krijg je terug. De huren zijn niet echt hoog en meestal inclusief verwarming.Elektra betaal je apart.
We gaan informeren hoe groot de woningen van de nieuwbouw zijn die nog vrij zijn. Volgens Elisabeth nog 2. Misschien iets voor ons. In ieder geval als we volgend jaar niets hebben gevonden en Elisabeth het wil verhuren zijn we de eerste.
Zonder kennissen in een dorp krijg je niets, kan je zoeken tot je een ons weegt.
Ondertussen was het zeer slecht weer geworden en kon ik een paraplu van haar lenen om naar de Festzelt te lopen. Het was reuze gezellig en er kwamen allerlei verschillende Schuhplattl'n en volksdansgroepen.
Een Schuhplattl'n groep deed het op moderne muziek met zonnebrillen op. Dat was echt lachen.
Ondertussen waren Caro,Haje en Einar ook aangekomen want Einar deed met school volksdansen. Dat was erg leuk om te zien en niet eens eenvoudig voor die kinderen.
Jannick belde dat ze klaar waren met de wedstrijd, hij had geluk zijn 2 concurente die normaal voor hem zitten waren er niet dus was hij eerste geworden. Jan had dat geluk niet en was weer 3e. Helaas geen voedselpakketten maar een beker voor Jannick en een mooi ding van glas voor Jan. Wel kregen ze er een toegangskaart bij voor het Keltenpark in Hohentauern.Hele seizoen geldig dus dat is nog wel leuk om te bezoeken.
Jan is met Herman terug gereden en Jannick was eerder weggegaan om Bettina en haar vriendin op te halen. Die kwamen ook naar de Festzelt. Jan kwam niet.
Met verschillende mensen gesproken en toen Jan later op de avond de autosleutels en de auto kwam halen ben ik naar huis gegaan. Had ook kunnen blijven en met Bettina's moeder die Bettina zou halen meerijden. Ik kon zelfs een taxi nemen want ik had van Jannick een taxibon gekregen die hij vanavond op zijn lootjes had gewonnen.Heb de bon aan andere mensen gegeven want hij was alleen geldig tijdens het Frühlingsfest en ik toch met Jan meereed.
Jannick is door Bettina,s moeder naar ons gereden.

Zondag
Jannick naar Bettina en wij naar de optocht.Het was zowaar zonnig en warm tijdens de optocht maar direct erna brak er weer een flinke bui uit.
Wij zijn na de optocht eerst naar Gerhard gegaan en hebben daar koffie gedronken en gegeten.We konden gelijk de plu terug geven want Elisabeth werkte ook. Het was er superdruk vandaar dat ze dan ook bijspringt. Ze liepen met 3 te bedienen en Gerhard de bar.
Het klaarde steeds tussendoor weer op en het was in ieder geval niet koud. We zijn nog naar het feestterrein gegaan maar in de Festzelt was het ons te druk.
Straks Jannick ophalen en is het weekend weer om.