huurderszaken

Oostenrijk, Kleinsölk

Donnerstag 23.Jänner
Het kan niet op het is opnieuw het allermooiste weer van de wereld. Ze geven wel vanaf morgen slechter weer op met steeds meer kou en vorst en sneeuw tot in de dalen en dat dan de hele volgende week. Nou ik huldig nu nog wel het standpunt eerst zien en dan geloven.
Ik heb ook geen winterse gevoelens meer maar heb zin in de voorjaars schoonmaak, ben maar snel achter mijn pc gaan zitten en hoop dat het snel over gaat. Ik heb de sterverlichting ook maar van de ramen gehaald normaal laat ik het wel langer hangen maar het past niet meer bij mijn gevoel.
Gisteravond kwam Jannick nog langs en heeft onze huurcontracten na gekeken. Tja Hannes heeft duidelijk een probleem. Ik wist het niet maar hij is als verhuurder verplicht de Nebenkosten 1x in het jaar en dat in Juni gespecificeerd aan de huurders te verstrekken. Nou heeft hij zelf op formulieren van de staat verklaard dat onze Nebenkosten 150 euro zijn wat volgens de huurdersverenigingen heel veel is. Hij moet dus overleggen of we werkelijk zo veel aan stookkosten hebben en water verbruik of wat hij ook wil opvoeren en dat met verdeelsleutels waarbij wij er met weinig kwadraat meters goed vanaf komen maar hij moet het totale oppervlak van het voormalig pension waar zijn ouders wonen en zijn eigen boerderij en de 2 vakantie appartementen meenemen in de verdeel sleutel . Hij dacht slim te zijn want Nebenkosten hoeft hij niet aan de Steuer op te geven maar huuropbrengst wel. Hij mag ook niet zo maar een papiertje afgeven waar op staat dat we zo veel stookkosten hebben maar hij moet het onderleggen met officiele rekeningen. We gaan het dus wel laten nakijken bij het AK en het kan wel eens heel vervelend voor hem zijn en dan moet hij dus terug betalen als we teveel betalen.
Ik moet ook wel lachen want volgens het huurcontract hebben wij en ook Jannick recht op 2x2 kwadraat meter berging maar hij zeikt altijd dat we te veel berging hebben maar hij heeft zwart op wit bij ons de garage huur opgevoerd dus we zouden daar naast nog recht hebben op de 2x2 kwadraat per huishouden. We hadden niet moeilijk gedaan maar als hij geld vraagt omdat mijn gasten niet in mijn gastenkamer kunnen slapen omdat hij een slechte stookinstallatie heeft en ik ze dus ergens anders moet onderbrengen en hij daar dan 65 euro per nacht voor vraagt heb je het bij mij echt gedaan. Ik mag terug vorderen over 3 jaar en dat ga ik ook doen. Hij kan volgens het huurrecht ons niet uit de woningen zetten dus hij trekt dan aan het korte eind. Uiteraard kan hij vervelend doen maar dat doet hij nu ook. Want Ingrid en Jannick zijn helemaal over de rooie dat hij totaal negeerd dat de slaapkamermuur en de vloer in de slaapkamer nat zijn. En dat al maaaaannndddeeeeeeennnnnnnnn-Ze hebben schimmel , altijd problemen met de verwarming dat het te koud is. Ze stoken zelf heel veel hout ondanks de betaling voor de cv. Een kub hout is ook 100 euro. Ze hebben deze winter al 2x een kub. gekocht. Vanaf dat Jannick er woont doet de kabel tv het niet. Dus al 3 ½ jaar ondertussen. Toen Jannick nog als sporter onderweg was merkten we het niet zo want als je de de verwarming niet aan hebt merk je ook niet dat die het niet doet. En ach tv was ook niet zo belangrijk en tja zo vaak werd er in zijn appartement niet gedoucht maar nu elke dag en dat maal 2 en nu blijkt dat er ergens iets niet goed is want er is al een totaal nieuwe kitlaag tussen gegaan maar het blijft nat.
Het vragen van geld heeft de bom eerder laten barsten maar was toch wel gebeurd.