Nog steeds zeer warm en zonnig

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Even geen tijd gehad om te schrijven.
We zijn bij de appartementen geweest en het lijkt ons wel wat. Ik heb voor helemaal boven gekozen om het mooie uitzicht en dat het lekker licht is. Het is eigenlijk een woonkeuken, slaapkamer en een heel klein kamertje, douche toilet. Klein balkon.
Maar ik denk dat ik dan van de slaapkamer een woonkamer maak.
Aan de andere kant van ons kan Jannick dan ook een lekker licht appartement betrekken. Een woonkeuken en een grote slaapkamer, douche en toilet en een groot balkon.
Het moet nog helemaal gerenoveerd worden. Het zal wel tegen de zomer worden.
Het is nog wel afhankelijk of we een bergruimte erbij kunnen krijgen. We hebben veel fietsen,skies , tuinmeubelen, kampeerspullen enz.
Dus dat is voor ons wel noodzakelijk, ook voor Jannick met al zijn skies, fietsen enz.

We hebben ondertussen weer gasten en de tuin alweer winterklaar maken met snoeien enz.
Het is nog steeds zeer warm afgelopen week zelfs boven de 30 graden nu toch ook weer tegen de 30. Af en toe een behoorlijke bui .
Weer aan de stok gehad met de schoonzus van de eigenaar. Ze kwamen de boot weer stallen en toen had ze de ontvochtiger beneden weggehaald en alle planten in huis weer verplaatst. Ze laat dan de rotzooi liggen voor ons.
Ze had ook planten in de tuin gezet , die hebben we ondertussen weg kunnen gooien.
Ook had ze de planten uit de hal in het beneden appartement in mandjes gezet. We hebben ondertussen de planten uit de mandjes gehaald omdat die vol zaten met beestjes.
De planten deden het allemaal zeer goed dus wat haar dan bezielt.
Jan heeft een vochtmeter in de kast beneden gelegd en het vochtgehalte liep weer op dus het apparaat weer neergezet. Waarschijnlijk is het grondwater vrij hoog en is het daardoor beneden vochtig , er zijn geen ramen.
Afgelopen zondag kwamen ze weer voorbij en stuurde en kwam haar man ons vertellen dat de ontvochtiger niet meer aan mag. Toen we zeiden dat het van zijn broer (de eigenaar) moet , zei hij dat we het logen en dat die van niets weet. Ook zei hij dat we te veel electriciteit gebruiken. Ze moeten altijd wat te zeuren hebben. Jan houdt geloof ik al zijn hele leven de meterstanden bij en dat doet hij hier ook. Zowel van ons als het overige deel van het huis.
Ze had al een keer de meterstanden die in de meterkast hingen weggegooid en tegen ons gezegd dat het ons niet aan ging wat het verbruik was. We zijn het gewoon blijven bij houden en we kunnen precies alle meterstanden overleggen. Dit hangen we niet aan haar neus.
Zij zelf gebruiken nog al eens dingen in huis en dat loopt dan waarschijnlijk in de gaten.
Uiteraard is het verbruik van het huis veel hoger nu er het hele zomerseizoen gasten zijn , dat was voorgaande jaren niet. Ons verbruik is een fractie van het totaal verbruik, gelukkig een eigen meter.
We hadden met het apparaat het vochtgehalte mooi op peil beneden en de kasten met alle beddengoed en handdoeken enz. droog. Ook rook het er niet meer muf.
Als het vocht gehalte oploopt zetten we hem gewoon ’s nachts aan. Dan komen ze niet voorbij en kunnen ze niet zeuren. Het zijn echt vervelende mensen.
In mijn achterhoofd heb ik nu dat ik hier toch niet blijf.
Jannick heeft het druk met school, stage en trainen. Vorige week had hij excursies. De eerste naar een Tischlerei en daar heeft hij zo’n houten puzzelkubus gemaakt. De andere was een hele dag naar Mauthausen, naar een concentratiekamp. Een verplichte excursie voor 3e klassers hier. Vandaag had hij weer danscursus. Hij moet op 11 oktober op het maturabal dansen. Er zijn te weinig meisjes in het laatste jaar en mag Jannick als 3e klasser meedansen en ook naar het bal. Ze studeren openingsdansen in, Jannick is 1 van de 5 paren die in het midden modern dansen, daarom heen dansen 20 paren traditioneel. Jannick moet in een zwart kostuum, de tradionele paren dansen in Tracht. Hij had zijn dansen al met zijn etiquettediploma gedaan. Dus dit is opfrissing voor hem en de openingsdans instuderen.
Hier zijn nog veel balfeesten. En het balseizoen begint binnenkort.
Het is gelukkig nog steeds heel mooi weer zodat Jannick na het avondeten nog kon gaan trainen op de rolskibaan. Heel vaak komt de bui tegen de avond.
Ik ben met Jan vanmiddag even in Schladming gaan flaneren, vanaf vandaag tot zondag zijn er mountainbike wedstrijden, wereldcup. Het is erg druk en erg gezellig met dit warme zonnige weer, Terrassen zitten vol en heel veel mensen.
Jannick heeft zondag ambulance dienst en mag dus aan het parcours staan. Zo komt hij ook nog eens bij leuke dingen. Pas stond hij ook bij het downhillen op de Planai, en bij het longboarden in Ramsau. Hij hoopt dat hij naar de opening van het skiseizoen op de Planai mag, dat is een groot popfestein in de avond.
Hij heeft afgelopen week ook nog een middag 2 uurtjes gewerkt als nordicwalkingtrainer en kon vandaag ook eigenlijk nog 2 uurtjes werken. Maar ja vandaag moest hij dansen.

"heerlijk" zulke mensen, maakt het wonen echt aantrekkelijk! Maar goed dat jullie al iets anders op het oog hebben. Vrienden van ons wonen (niet vast) trouwens ook in Vorberg, to app Martin. We zijn daar laatst geweest, erg mooie omgeving! Onze Roos werkt bij Injoy St Johann en vertelde laatst "in Schladming trainen ook Hollanders" en ja hoor: ze had het over jullie! Grappig. HEEEEEL misschien gaat zij daar nog wel eens werken, maar dat is allemaal nog erg onduidelijk. Wij hebben tot nu toe Schladming alleen gedaan met de avondslalom. Dat is ook geweldig! Maar inderdaad een erg gezellig stadje. gr Ineke