Zeer slecht weer

Vanmorgen werd ik pas om half 9 wakker. Veel sneeuw gevallen en ik heb om half 10 gebeld en omdat Christine niet opnam maar een berichtje gezonden. Ik ga maandag werken de gasten komen pas dinsdag. Ook al zou ik heen komen dan is de vraag kom ik ook weer thuis. Ondertussen is het weer heel erg gaan stormen en het sneeuwt echt heel veel. Gisteravond was er al op tv dat er grote problemen op de 320 worden verwacht door de gasten die aan en af willen reizen en de vrachtwagens die blijven hangen. Als een vrachtwagen blijft hangen wordt er minstens voor een uur de weg afgesloten. Er is gevraagd aan de toeristen om op vrijdag af te reizen geen idee of daar echt gevolg aan is gegeven. Er zijn gisteren door de brandweer en Bergrettung toeristen uit de Großsölk gehaald die zijn via een Forstweg aan de andere zijde van het water en dan bij de Stausee over een normaal niet begaanbare smalle brug over het water naar de bewoonde wereld gebracht. Ook de Tauernautobahn is soms afgesloten kawine gevaar te groot en dan moeten ze eerst weer springen en ruimen. Het probleem is dan we al op 4 en 5 zitten wat het lawinegevaar is. 5 is het hoogste en dan is er niets nodig om een afgang op gang te brengen. Bij 3 is er al het nodige gevaar. Ook zijn de lawines nu heel groot. En niet alleen de normale die naar beneden komen maar ook lawines die zijwaarts bewegen.
In gedachten bij al die mensen die van de buitenwereld zijn afgesloten en wat ben ik dan blij dat we nu in Gröbming wonen. Ook al kom je Gröbming niet uit je kan hier toch redelijk doorkomen met winkels en apotheek enz. en we hebben artsen. Het moet uiteraard niet heel lang gaan duren want dan is er ook geen bevoorrading.
Jannick was vannacht om 5 uur thuis en slaapt nu. Jan is aan het kijken of hij wat met de te leggen vloer kan beneden in de keuken. Dat heeft Ingrid gevraagd aan Jan.
Ondertussen is de 320 op veel plaatsen gesperrt en ook het treinverkeer nu weg.

Der Winter hat jetzt auch Auswirkungen auf die Haupt-Verkehrsroute im Bezirk Liezen und einer der verkehrs- und unfallträchtigsten Straßen Österreichs. Am Samstagvormittag musste die B 320 gesperrt werden - auf unbestimmte Zeit - wegen Lawinengefahr im Bereich Trautenfels bis Espang. Pkw werden über Irdning umgeleitet, Lkw müssen über die Autobahn ausweichen.

Von der behördlich angeordneten Sperre ist auch die Bahn betroffen. Der Zugverkehr zwischen Schladming und Stainach ist unterbrochen, ebenso auf unbestimmte Zeit. Schienenersatzverkehr ist eingerichtet.
En als hier de treinen niet mer rijden is het echt erg. We zien steeds de sneeuwschuiftrein voorbij komen en de treinen hebben ook zo´n ding voor maar nu plat door lawine gevaar. Dan is het probleem dat het ook totaal dicht gaat sneeuwen en dan gaat niets meer .
Er komen nu al berichten dat het wel eens tot donderdag kan gaan duren. Ik houd jullie op de hoogte. We zijn al blij dat ze voor een paar jaar de elektrische leidingen onder de grond gedaan hebben anders hadden we al lang in het donker gezeten en het is nog niet uit te sluiten dat dit niet gaat gebeuren.

Het is nu half 3 in de middag en het is bar en boos slecht weer , er valt nog steeds heel veel sneeuw en er is ook heel erg veel wind. Ondertussen is de brandweer al uren lang bezig met sneeuwvrij maken van daken van de huizen.
Ondertussen ook contact hegad met Christine en die schreef dat ze het al dacht. Maar maandag hoef ik niet te komen maar wel donderdag en vrijdag.
Im von der Umwelt abgeschnittenen Gemeindeteilen von Sölk sind die lokalen Feuerwehren mit Transporten und der Trinkwasserversorgung beschäftigt, nachdem eine Hauptwasserleitung defekt ist. Die Feuerwehr Mössna-St. Nikolai verfügt auch über 13 bestens ausgebildete Feuerwehrsanitäter. Somit gewährleisten die Feuerwehren neben ihren grundsätzlichen Aufgaben hier auch eine infrastrukturelle Grundversorgung und eine medizinische Erstversorgung im Notfall.
In den Nachtstunden kam es auf der B 320 zu einem Unfall in Wörschach. Mehrere Fahrzeuge waren verwickelt. Die Feuerwehr Eselsbach Unterkainisch und die Feuerwehr Bad Aussee mussten auf der B 145 einen Lkw bergen. Auf der Vorbergstraße in Schladming musste ebenso ein Fahrzeug geborgen werden.
Zo het is avond, Jan en ik lekker gegeten en een rondlopende kleine muis met de naam Theresa ook. Wij zouden fonduen want ik had nog een hele grote varkenshaas. nog restanten saus en afbakstokbrood. Theresa wilde graag komen slapen ok dan maar Oma mag ik dan ook eten. Ja hoor een bord met crackers met eisalade en kruidencreme voor haar gemaakt . Ze had een bak met druiven meegenomen . Maar ze zat in de slaapkamer tv te kijken en kwam dan weer eruit met Oma alles op en ik wil je ook vleesjes ja Oma. Dus nog een extrafonduevork en vleesjes voor haar gemaakt. Oma dan wil ik ook die sausjes en brood. Als Oma kan je dat niet weigeren en dus met een gelukzalig gezicht ging ze weer.
Jan heeft vanmiddag het grootste deel van de keuken gelegd samen met Ingrid. Het probleem dat de keukenpootjes zich niet meer lieten opdraaien loste Jan op met de krik uit de auto en plankjes tot grote hilariteit bij Ingrid. Sabrina was bij mij en Theresa met haar Tablet in de slaapkamer. Jannick is eind van de middag taxi gaan rijden , hij heeft een rit naar Salzburg naar het vliegveld. Daar doe je nu een beetje lang over . Hij verwacht rond middennacht terug te zijn en gaat verder niet rijden want door de vele afsluitingen loont het zich niet.
Zo zijn we de dag weer doorgekomen.