Erste Kindergarten Skitag

Oostenrijk, Steiermark

Vanmorgen vroeg dag, het is de eerste dag van het Kindergartenskien van Theresa. Ik was al wakker van de sneeuwschuiver dus ik wist al hoe laat het was. Ja dus het sneeuwt. Dus met de auto naar Kornberger en aan de overzijde daar stond een enorme groep met skiers onder begeleiding van iemand en allemaal niet te verstaan . De bus laat eerst de Kindergarten en ouders instappen .Normaal meld je je aan als je met een groep met de skibus wil doet de Kindergarten ook. Ik vind het geen stijl dat ze die dan ook nog eens allemaal naar binnen proppen. Dus de begeleiding kon geen kinderen helpen dus het uitstappen duurde al lang want anders hebben ze allemaal al weer hun helmen en handschoenen maar nu moesten ze dat nog allemaal doen.
Voor ze wegggingen werd er toestemming gevraagd door de skischool om de kinderen te mogen helpen bij het naar de toilet gaan en wie daar problemen mee had moest zich melden. Omdat ze broeken naar onder doen en jassen uittrekken. Het wordt steeds gekker in deze maatschappij. Je mag de andere dagen ook bij de haltes instappen maar als de bus al vol is voor hij bij ons voor de deur is wat dan?? Dus met Jan afgesproken hij brengt mij en Theresa bij de school gaat terug en stapt zelf bij ons in de komende dagen. Kunnen we wel gelij bij ons voor de deur uitstappen.
Omdat het de eerste dag is worden de kinderen gesorteerd naar kunnen en Theresa stond alweer bij de kleintjes dus ik tegen de skileraar gezegd dat ze kan skien. Dan gingen de zogenaamde gevorderden naar de pannekoek lift en daar moesten ze allemaal een stukje naar boven met de lift en dan voorskien. Theresa mocht naar de hoogste groep, dus we konden weer opgelucht ademhalen. Als we niet opletten wordt ze daar niet bij gezet. Theresa ging met haar groep ook helemaal met de lift omhoog en die komen over de piste weer naar beneden. Helaas zie je dan alleen maar als ze onder komen bij de lift. Maar ze doet het prima en ben nu al nieuwsgierig naar de Rennen van vrijdag. Wij bleven staan kijken want er was genoeg te zien. Vooral een vrouw die kinderen op langlaufskies les gaf , die zeker ook al had ze een mooi pak aan met opschrift geen gediplomeerde lerares was want ze deed alles verkeerd en de kinderen waren zelfs klevens gevaarlijk bezig. Je leert langlaufen op een vlak stuk met oefeningen beginnend op 1 ski en vooral balans en de grondbeginselen. Zij niet liet de kinderen naar boven klimmen, ze konden duidelijk niet langlaufen, niet remmen (wat toch wel handig is als je de berg af gaat) en hielden hun stokken voor zich wat fijn is als ze vallen en ze met hun stokken in hun buik terecht komen. De een na de ander kwam in bloedvaart naar beneden en aangezien ze niet hadden leren remmen ging dat met over de kop en wijdbeens op je snuit . Wie verzint het om kinderen te laten langlaufen op een skipiste zonder dat ze het kunnen. Maar voor ons dus genoeg te zien. Tegen elven zijn wij een kopje chocola gaan drinken en dan weer naar buiten. Niet echt veel vorst wel de hele morgen sneeuwval en boven aan de piste stormde het heel hard vertelde een moeder die op tourenskies naar boven was gegaan. Waar wij bij de Rosemi Alm stonden waaide het wel wat maar geen storm , het ligt daar wat beschutter. Er is zo veel sneeuw dat ook de banden en de baan er zijn om te glijden. Het is deze week schijnbaar ook ballonnenweek want sinds het weekend ook steeds ballonnen en boven net toen we in de bus zaten kwamen er allemaal over en beneden in Gröbming kwamen er ook een hoop maar die haalde de luchtstroom niet en vielen uit de lucht.
Thuisgekomen had ik nog kippensoep en macaronie en Ingrid stukken pizza door Jannick gemaakt met Ansjovis en die vindt zij niet lekker en ik wel. Dus we hadden allemaal wel iets te eten. Hoewel Theresa geen honger had , de kinderen eten in de bus naar beneden.
Theresa had het wel koud gehad dus tegen Ingrid gezegd dat ze morgen anders aangekleed moet worden omdat het boven dus wel heel koud is.
Nu is Ingrid met de kinderen boodschappen doen.
Bofrost kwam en hij vroeg of wij met de kerst de gevulde kalkoenrollade hadden en ik nee dat was het jaar ervoor. Dus hij zei ik heb er nog en die mogen voor de helft van de prijs weg. Nou ja dan wil ik er wel eentje want die zijn erg goed maar de normale prijs best veel 36 Euro. Ze zijn wel heel groot 1 ½ kilo en echt heel goed. Komt vast wel een keer van pas. Kan in de diepvries nog een hele poos bewaard worden. Misschien iets voor de pasen om met zijn allen te eten. Kom boven en Jan zegt doei ik ga werken en ik oh al zo laat. Ja deze week zullen de dagen vliegen.

de rennen op vrijdag is altijd erg spannend voor de kinderen. Maar als je dan die koppies ziet na afloop met hun oorkonde.... Geweldig!