Mijn buurvrouw, het kattenvrouwtje gestorven

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Dinsdag 8 september

Bianca van harte gefeliciteerd met je verjaardag, pap zal je wel bellen.
(hij heeft gebeld maar geen gehoor)

Vandaag waren we al vroeg aan de wandel want we gingen mee met de burgermeester wandeling. We vertrokken vanaf de RVB om 8 uur en we zijn lopend er heen gegaan. Want we kregen vandaag nieuwe gasten en er rijdt nog steeds geen schoolbus dus Jannick had de auto mee naar school zodat hij op tijd thuis kon zijn voor de gasten.
We reden naar de Zauchensee en vandaar met de 6 persoonsstoeltjeslift naar de Gamskogel.
Van de Gamskogl ( 1800m) liepen we over de Rosskopf(bijna 2000m) en dan Lackenkogel naar Sattelbauer. Het was echt afzien want elke keer weer een nieuwe berg beklimmen. In de aankondiging stond zonder bijzondere steiging!! Nou dat is voor een plattelander toch even anders. We kregen wel na afloop te horen dat we als plattelanders aardig door konden gaan.
Bij de laatste ben ik en Jan ook niet meer naar de Gipfel geklommen. Vandaar gingen we naar beneden naar de Lackeralm die op 1600 meter was en van de lackeralm naar de Sattelbauer (1300m) waar de bussen stonden dat is in Flachau. Het was super mooi weer en heet.
Bij de Lackeralm waren we tegen 13 uur en we hebben in de Hinterkuchlberghütte lekker gegeten, een broodplank met 4 soorten kaas, kruidentopfen, 2 soorten spek en worst , augurkjes en tomaten.
Het was voor mij ook nogal nostalgisch om op de plee te moeten.
Het was een super uitje en erg gezellig en we hoorden er echt bij. We kregen zelfs de mensen bij ons aan tafel en later bij de Sattelbauer kwamen ze weer bij ons zitten. Het is wel eens anders geweest. De gemeente had voor de bussen gezorgd en betaalde de liftkosten en de drankjes bij Sattelbauer. We waren toch met 2 gevulde bussen.
Jannick had voor zichzelf gekookt, spaggetti met pesto en een gebakken ei. Je moet ergens beginnen met leren koken. Hij had zelfs alles in de keuken opgeruimd.

We kregen een enorme schok toen bleek dat onze buurvrouw gisteren is gestorven. Dat hadden we nog niet mitbekommen, we hadden gisteren wel de ambulance bij de Spar gezien maar ja. Ze is daar gewoon omgekiept . Ze was dan wel 87 jaar maar nog goed bij de tijd en nog elke dag aan de wandel. Maria Schrempf was voor ons een echte buurvrouw, we mochten haar graag en ze was altijd in voor een praatje. Ze zat met mooi weer vaak bij het buurhuis op het bankje en van de week kwam Jan met lopen voorbij en ze tikte op het bankje van kom even zitten. We noemden haar ook wel het kattenvrouwtje. Nu is er zaterdag in Radstadt een dienst om 14 uur, ze was schijnbaar bij de Jehova,s., verder staat er niets over de begrafenis op de kaart. Ik wil wel gaan want ze was me erg dierbaar maar Jan en Jannick hebben beide wedstrijd in Rottenmann en dat is om 15 uur en niet echt in de buurt. Even bij de andere buren vragen. Ik heb nooit iets aan haar gemerkt dat ze Jehova getuige zou zijn maar het schijnt dat de Jehova,s haar geholpen hebben met een dak op haar huisje. Sinds dien heeft ze alles overgedragen aan de Jehova’s. Ik had liever gewoon afscheid van haar genomen of naar de begrafenis maar er staat alleen iets over die dienst. Waar ik zelf niet veel mee op heb want ik heb alleen slechte ervaringen met Jehova ,s.

Kirsten ik heb maandag het pakje op de bus gedaan, ik hoor het wel wanneer het aangekomen is.

Jannick werd vandaag gebeld door de filmmaatschappij of hij morgen in Abtenau wil spelen. Hij moet dan een bergwacht spelen en heeft tekst. Wel leuk voor hem zeker omdat het leuk betaald , dan heeft hij ook eens en zakcentje. Dit weekend is in Aich de Kirtag en daar wil hij uiteraard zijn met Bettina.
Ze kwamen samen eten in de avond.