1987 Berlin

Duitsland, Berlin

Vooral het contrast West en Oost Berlijn was opvallend. We waren al enige tijd in de DDR voor we naar Berlijn DDR gingen en vandaar een uitstapje maakten naar West Berlijn. Dat ging uiteraard over Checkpoint Charly en duurde heel lang. Met van die tandartsspiegeltjes werd op de heen en terugreis alles nauw gezet onderzocht.
We hebben heel veel gezien en heel veel museums bezocht maar ook culturele voorstellingen zoals der Hauptmann von Kopenicke, der brave Soldat Schwejk, De eerste in Berlijns dialect wat toen voor mij moeilijk te volgen was. In Berlijn bij de DDR boekhandel allerlei Russisch/Duitse kinderboeken gekocht. De kinderen leerden rekenen oa met raketjes, en wapentuig van allerlei aard. Ook het boek Berlin, Alexanderplatz gekocht.
Op foto 25 Alexanderplatz, Dom,Spree mit Palast, de der Republik und Dom, Neptunbrunnen zum Palasthotel. Op de 28 met gele rand Friedrichstadtpalast, Neptunbrunnen en Rathaus, Bronzestatue aufder Gertraudenbrücke, St Hedwigs Kathedrale, Alte Bibliothek am Bebelplatz, Alt-Collner Schankstube.
De ramen aan een zijde van het Hostel waar we sliepen waren dicht gemaakt , wat bij veel dingen zo was want je mocht vooral niet over de muur of naar wachttorens kijken. Ook het station was fotograferen verboden.
Wanneer je net een beetje aan de DDR gewend bent, geen koffie, bestek waar je voorzichtig mee moet eten want het buigt anders om, het in de rij staan voor een winkel, goedkope prijzen, het elke dag invullen van hoeveel geld je hebt uitgegeven en waar je het gewisseld hebt uiteraard met papieren overleggen, naar onze maatstaven de armoe, het grauwe, de klein uitgevallen hoestende kinderen, altijd smog, de trabantjes en ga maar door. Dan een dagje naar West Berlijn waar in de etalages alles bont gekleurd is en er truien hangen van 700 Mark. De sexshops, de bonte stoet mensen, de prijzen dan moet je wel slikken wat een decadentie. Berlin bei Nacht met Kurfürstendamm Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche, Funkturm Kurfürstendamm mit Europa Center, Reichstag DOBhaus mit Zoopalast.
Berlin-Ost met Brandenburgertor, Marienkirche, National Galerie, Humboldt Universität, Pergamonmuseum.