Dagje Zotter

Vanmorgen om 7 uur wakker van de wekker. Alles op mijn gemak en dan naar beneden gegaan. Jan laten slapen. Wij vertrokken om kwart over 8 naar Riegersburg naar de Zotter. https://www.zotter.at/zotter-erlebniswelt wat een 2 1/2 uur rijden was. Jannick had de tour om kwart over 11 gereserveerd dus we waren mooi op tijd want we moesten toch ook tickets kopen en onze jassen opbergen. Dan konden we in het Schoko-Laden-Theater plaats nemen. Daar kregen we een film te zien over het ontstaan en hoe de chocolade in Peru aangebouwd en verwerkt wordt dat allemaal fair trade. Ik heb toch mijn hele leven gedacht dat cacaobonen net als koffie werden geplukt en verwerkt. Oeps dat is en gaat toch echt heel anders met fermenteren. Dus ook ik wat geleerd. De tour gaat verder over 3 verdiepingen met uitzicht op de fabrikagehallen. Je krijgt een lepel en vanafde eerste stap is het proeven. De cacaobonen dan de chocolade en daar komt geen eind aan . Je kan iets van 300 soorten proeven. Voor Sabrina het paradijs want die is verzot op chocolade. Dan waren we ergens waar je een bekertje kon nemen en allemaal vloeibare chocladedranken kon drinken . Ik had niet meegedreven dat Jannick en Meli tegen Sabrina hadden gezegd dat het genoeg was. Loopt Sabrina naar een meneer die naast een bekerhouder stond en vraagt aan hem om een beker. Die meneer doet dat voor haar en ze gaat naar haar favorite chocodrank, banaan/honing/ kaneel. Nee die is niet gek.
Dan zijn we wat hartigs gaan eten. Ze hadden bio patat en allemaal broodjes met worsten en leverkazen. Het vlees komt uit de eetbare dierentuin. Zomers kan je alles eten wat je kan plukken in de eetbare dierentuim. Na het eten hebben we de wandeling door het park gedaan. Het was daar kouder vandaag dan bij ons in Gröbming en het sneeuwde zelfs in het Vulkanland. Het is vrij groot ik dacht iets van 27 hectare. Maar als afwisseling was het wel lekker om een wandeling te maken. Daarna zijn we nog bij een ander deel waar ook de winkel is nog aan de chocobar chocolade gegeten. Gaat net als Sushi het komt aan je voorbij en je neemt eraf wat je wil proberen. We gingen misselijk naar de auto. Terug gereden en in Liezen nog even bij de Lidl gestopt om inkopen te doen. Daar was het gewoon leeg. Maar we konden Sushi meenemen voor de helft van de prijs . Dat heb ik gedaan en Jannick en Meli ook. Thuisgekomen wilde Theresa haar nieuwe kleding bij mij aanproberen en alles was goed en zielsgelukkig ermee. Jan had BVN aan staan en ze raakte helemaal ondersteboven van een programma dat over stropen van bonobos in Congo ging . Dat was ook heel erg en verschrikkelijk zielig voor de dieren. Dan kwam Jannick boven om te vragen waar ze bleef. We hebben een fijne dag gehad.

Wat een onwijs leuk “park”! Daar wil ik ook wel eens heen. Is dat het hele jaar door geopend?