winterlich

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Vrijdag 29 mei
Toen we vanochtend opstonden waren de bergen weer wit van de sneeuw, er was veel wind en erg koud. Het kwam vandaag niet boven de 6 graden. Aan het eind van de ochtend gingen we boodschappen doen en toen vielen de eerste vlokken ook bij ons. Ik had ergens gelezen dat je ook als einheimische een sommercard kopen kon dus in Schladming langs het kantoor van de Dachstein Tauernregion. Nou bleek de sommercard vanaf vandaag tot eind oktober 199 euro pp te zijn. Ik dacht dan koop ik er een voor Jannick dan kan hij overal gratis zwemmen en kan hij ook nog leuke dingen doen in de vakantie. Je kan 1x per week de Dachsteingletcher (25 euro) op en alle liften en gondels in de omgeving gebruiken, nordic walking lessen, paardrijden , wandelingen onder begeleiding, musea en gratis met de bussen. Even van Ramsau naar Schladming is al 7,50 retour. Maar omdat ons huis ook sommercard partner is kon ik 2 kaarten voor 67 euro per stuk kopen. Dus ik heb er een voor Jannick en een voor mezelf genomen. Als het later rendabel blijkt kunnen we er nog een voor Jan bijkopen voor 199 euro maar ik denk niet dat hij het er uit haalt. Zwemmen doet hij niet.
Ik ben wat vrijer om te gaan want nu plan ik meestal alles zo dat ik gelijk met Jan of Jannick meerijden kan nu neem ik gewoon de bus.
En Reini hoeft me u niet voor niets mee te nemen met het nordic walken want ik kan mijn kaart gewoon opgeven. Kost normaal ook 25 euro per ochtend.
Thuis gekomen troffen we Carolien met de auto en Einar en Haje op de bike aan.
Caro bleef nog thee drinken. Ik kreeg ook al was het niet nodig een lief plantje omdat we ze van de trein hadden gehaald. In de middag ging het steeds harder sneeuwen en tegen de avond bleef de sneeuw zelfs bij ons liggen. Hopelijk wordt het vannacht niet al te koud want dan kunnen we morgenochtend een aardige verrassing hebben.
Jan en Jannick hebben looptraining techniek gedaan en ze kwamen verzopen en verkleumd thuis. Jannick ging gelijk met Jan mee naar beneden toen die naar zijn werk ging. Hij heeft avond/nachtdienst en morgen de hele dag dienst en waarschijnlijk op de Planai omdat er mountainbikerennen zijn. Dus hij heeft een 24 uursdienst. Hij heeft altijd 1x per week trainingsvrij dus dan kan het en komt hij toch aan zijn verplichte uren voor zijn diploma.
Hij heeft vandaag weer 2 vakken positief gehaald met een 2 en een 3 , nu nog 3 en dan kan hij alsnog over, hij moet alle vakken halen en Duits is voor hem het moeilijkste . ( hier is een 1 het hoogste cijfer) . Het is ongeveer voor hem alsof je als buitenlander na pas 4 jaar in Nederland aan het HBO Nederlands moet doen zonder ooit grammaticales gehad te hebben en dan ook nog als taal niet gesproken wordt want hier spreken ze Steirisch wat niet te vergelijken is met het Duits. Als hij dit jaar haalt kan hij volgend jaar alsnog eindexamen doen. Ook al is het niet zijn richting , als je al zo ver bent is het de moeite waard om te proberen toch het diploma te halen . Hij werkt nu ook al aan zijn eindexamenproject (voetbaltoernooi) Het is wel zwaar om studie, sport, beroepsopleiding als sanitäter, straks ook nog zijn langlaufleraarstudie en als het kan wat te verdienen te combineren. En hij wil toch ook wel eens wat met vriendin en vrienden.
Dat laatste is nog het moeilijkste om daar ook nog tijd voor te vinden.
Gisteravond was Jannick met Bettina en vrienden wat gaan drinken. Jan heeft hem weer opgehaald om 22 uur. Want anders ziet hij haar 2 weken niet want doordeweeks zit ze ook in een internaat in Bad Aussee , ze doet een verpleegopleiding , en dit lange weekend is ze op kamp met het jeugd rode kruis.
De jeugd hier heeft geen tijd om rottigheid uit te halen.
Ik heb nu ook een succesje geboekt als Jannick kan aantonen dat zijn uitstroomrichting sport en management is krijgt hij wel studiefinanciering. Maar zoals gewoonlijk wachten we al weer op de papieren van school. Het heet hier geen sport en management , maar het is een onderdeel van de studie. Het omvat veel meer en je kan dus ook zelfstandig ondernemer en weet ik al niet meer met het diploma worden. Dus het is allemaal muggenzifterij.
Zaterdag
Wat een baggerweer. Alles was wit vanmorgen er is 20 cm sneeuw gevallen, gelukkig niet zo veel bij ons. Ik dacht even een foto maken voor alles weer weg is en stond dus om 6.30 buiten met mijn camera, op blote voeten en alleen een badjas aan. Viel de deur dicht en ik had uiteraard geen sleutel. Dus op de bel blijven drukken tot Jan wakker werd.
De hele verdere dag zeikregen. Het was in huis net 16 graden en de verwarming hebben ze uitgeschakeld. Dus we hebben een elektrische kachel neergezet want we willen wel een beetje warmte. Het is een temperatuurverschil van 30 graden met vorige week. Het was vannacht rond het vriespunt.
We zijn nog even naar het feest in de brouwerij gegaan en hebben een rondleiding gedaan. Voor bier was het ons te vroeg en te koud. De rest van de middag gebruikt om een aantal opgenomen dingen te bekijken, lekker op de bank onder mijn dekbed.
Het is ook geen weer om naar de mountainbike wedstrijden in Schladming te gaan kijken.

31 mei 2009 08:17 | Door: ineke De zon komt er al weer aan. Gelukkig maar: ook hier zeer fris..... gr Ineke