Windischgarsten

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

15 september
Het begon vandaag weer met heel veel mist maar het was droog en minder koud. Later klaarde het op en werd het zonnig en warm. Ik zou vandaag met Jan naar Ikea gaan maar om 10 uur zouden ze de oude spullen komen ophalen, de salontafel die in Jannicks huis stond, 2 dozen met klein spul overal vandaan en een fiets, en Jannicks oude bureaustoel. Maar ze kwamen maar niet dus nog een keer gebeld en toen stonden ze pas bij Liezen. Dus afgesproken dat we alles op de brug zouden zetten zodat we weg konden gaan. Het zijn van die lui die alles ophalen en het op rommelmarkten in de oostelijke landen verkopen. Dat kwam wel goed uit want je kan hier maar 1x per jaar bij de gemeente dat soort dingen brengen en dat is nog niet zo lang geleden geweest.
We hebben de eethoek voor Jannick gehaald en een paar kleine dingen. Op de terug weg wilde ik nog even in Bisschofshofen kijken. Vond ik bij XXXL Lutz een compleet servies 60 delig voor 30 euro. Dus ook meegenomen voor hem. Hij had al een ontbijtservies bij ons meegenomen maar dit was zo goedkoop daar had ik met moeite borden voor kunnen kopen. Het is wit dus hij kan het combineren. Hij moet nu eerst weer even wachten tot hij weer geld heeft. Hij heeft nog een behoorlijke lijst .Hij kan nu slapen en eten.
Ook vond ik bij de Bouwmax daar houtplaten heel goedkoop die we voor zijn balkonschuurtje kunnen gebruiken. Jan moet ze nog gaan halen want die konden nu niet mee en ze moeten toch al gehalveerd vervoerd worden. We hebben al haken om zijn fietsen op zijn balkon op te hangen en we maken het zo dat hij al zijn skies ,stokken en weet al niet meer daar kwijt kan.
Als dat klaar is gaat het pas echt opruimen.
Morgen komen ze de maat opnemen in de keuken voor zijn nieuwe kookplaat en oven die de huisbaas erin laat zetten.
We kunnen dus weer aan het werk!!

Woensdag
Vanmorgen hadden we alweer een muis in de val. Jan zag er maandag ineens eentje door de keuken lopen en er was weer onder de koelkast aan de binnenkant gevreten.
Het is ook weer kouder en dat zal wel verklaren waarom we ze ineens weer hebben.
Was er nog hoop op mooi weer vandaag wil het niet opklaren.
Nadat Jan een deel van het plafond heeft afgekit, daar vreten ook steeds muizen en het handvat van de vaatwasser heeft gerepareerd , rijden we naar Bischofshofen.
We hebben de houtplaten opgehaald bij de bouwmarkt.
Ik had al gekookt dus Jan heeft mij eruit gelaten bij terugkomst en is Jannick gaan halen.
Dan snel eten want Jannick moet op tijd thuis zijn voor de werklui.
Jan gaat mee om de auto uit te laden. Ik ga later eerst thuis de was en de rest opruimen.

Zo weer een partij opgeruimd en uitgepakt. Jan heeft al een begin gemaakt met de eethoek in elkaar zetten. Jannick was gaan skiken. Ik was net op tijd thuis om de was binnen te halen voor de bui kwam. Jannick heeft vannacht dienst op de ambulance. Hij moet wel anders komt hij niet aan zijn uren die hij voor zijn diploma moet maken.

Donderdag
Het weer bewolkt maar niet koud of zo. Ik ben vanmorgen gaan bloedgeven. Daarna op mijn gemak terug gewandeld. Onderweg even bij de bloemist gekeken en bij de rommelmarkt. Dan nog even wat boodschapjes bij de Spar meegenomen.
Jan heeft vanmorgen de plinten van de keukenkasten weggehaald en achter de kasten een groot gat gedicht waarvan we denken dat de muizen komen. Nog wat voorbereidingen voor klusjes in Jannicks huis heeft hij ook gedaan.
Jannick is al vanaf vanmorgen 8 uur in Schladming bij de mountainbike worldcup. Er doen iets van 42 verschillende landen aan mee met meer dan 250 renners. Hij was gelijk doorgegaan vanaf zijn nachtdienst. Het kan nog wel tot vanavond laat duren. Dan moet hij morgen weer de hele dag naar de worldcup mountainbiken. We weten wel hoe we de dagen door moeten komen.

Zaterdag
We zijn samen naar Windischgarsten gegaan waar de laatste loop in de Liezencup gehouden werd. Het was super mooi weer en erg heet om te moeten lopen.
Onderweg kwamen we nog een Almabtrieb tegen maar de koeien waren niet zo mooi versierd als bij ons in Ramsau waar vandaag ook de Almabtrieb was.
Het was een Marktlauf en er moesten 3 ronde van 2 km worden gelopen. Haje liep ook mee maar eerst mocht Einar om 13 uur lopen. Hij liep hardstille goed en had een 2e plaats. Om 15 uur was de start voor de hoofdloop. Jan had een 3e plaats en Haje zat er net naast in zijn klasse met een 4e plaats.
We moesten nog tot 17 uur wachten voor de uitreiking. Dus we zijn een ijsje gaan eten en een beetje rondkijken in Windischgarsten waar we nog nooit geweest waren
Jan kreeg een lekkere chocolade taart als prijs en Einar een trofee en een glas met snoepjes.
Alle kinderen kregen en glas met snoepjes en allemaal mochten ze op het podium komen.
De jongste bij de mini,s was 2 jaar. Dat was echt lachen want haar moeder liep vooruit met een lollie en dan liep die kleine elke keer hard er achter aan.
Dan weer terug en Jannick en Bettina opgehaald. Jannick had de hele dag Sanitäter cursus gehad en is met Bettina samen uitgenodigd door de filmcrew om vanavond gezamenlijk uit te gaan als afscheid. Want ze filmen nog maar een week. Daar de meesten in Ramsau slapen kunnen ze vanaf Ramsau weer heen en weer meerijden met de crew.
Ik was net op tijd thuis om snel wat te eten en naar de avond “100 jaar Steinerweg” in het VAZ te gaan Jan had weer eens geen zin dus ik moest alleen. Ik ben met de Steiners van Sport Steiner terug gereden. Die me zelfs helemaal thuis hebben gebracht.
Het was stampvol in het VAZ en het was interessant, er werden verhalen verteld, muziek gemaakt en gejodeld , film en foto,s vertoond. Het was toch vooral een avond voor de eigen bevolking ondanks de reclame die er voor gemaakt is. Er waren volgens mij ook niet echt toeristen gekomen. Ze vroegen aan mij ook hoe ik het vond, ik zei ze interessant want ik woon en leef hier. Het is de geschiedenis van hier.
Ik was om 23 uur weer thuis en was het wel heel zat.

Zondag
Jannick moest al vroeg benden zijn dus Jan moest er om 6.30 uit om hem weg te brengen.
Daarna toch weer in slaap gevallen en we zijn dus niet naar Aufsteirisch gegaan in Graz.
Dat is een enorm feest , met optocht en veel eten en drinken en Steierische gebruiken. En uiteraard in Tracht. Maar het begon al om 10 uur en voor ons is het minimaal 2 uur rijden.
Onze laatste gasten zijn vandaag vertrokken en we hadden gisteren al afscheid genomen.
Een lekkere fles Rotkäppchensekt gekregen. Het weer is zonnig . Lekker koffie gedronken met chocoladetaart. Het lopen brengt hier wat op.

20 september 2009 10:36 | Door: Jeannette Barentsen-Geelhoed Hallo Nicolette Bij ons kun je op bepaalde dagen huisraad naar de Gemeentelijke vuilstort brengen, waar Hongaren met busjes al gereed staan om het gelijk in te laden. Ook komen Roemeense busjes met toestemming van de gemeente op een bepaalde dag in de maand langs. Een vriendin van me ging vorige maand op vakantie, zette haar koffers op de stoep bij haar schoonmoeder en haalde de auto uit de garage. Alles weg. was het toevallig zo´n ophaaldag. Alles net nieuw genaaid en gekocht en de verzekering vergoedt niet. Navraag welk busje hielp niets : Alles kwijt. Groetjes, Jeannette in Tirol http://www.JeannetteB.waarbenjij.nu

molenaar.ruesink 2017-09-22 23:01:42

21 september 2009 13:16 | Door: Annemarieke Fijn weer wat van je te horen Nicolette! En wat leuk die echo van je kleinkind. Tot gauw!