Bijna kerst en geen sneeuw

Oostenrijk, Pruggern

Alweer een week voorbij. Geen sneeuw alleen flinke vorst.Overdag lekker zonnig.
We waren vorige week zondag ook nog naar het open huis van de bio anlage geweest.
Het is hier een soort trend , elk dorp zijn eigen bio anlage , verwarming doormiddel van houtstook. Pruggern heeft sinds juli zo'n bio systeem.We konden zien hoe het proces in zijn werk gaat en uiteraard kwam heel Pruggern daar koffiedrinken ,gebak eten of een biertje. Er zijn ook van die systemen in Haus,Schladming,Assach.Allemaal nieuw.
Daarna hebben jannick en ik koekjes gebakken , ongeveer 3 kg geloof ik.
Jannick had deze week repetitieweek.
Ik heb geeb idee wanneer hij zou moeten leren.Ik heb de trainer woensdag gebeld en gezegd dat Jannick de rest van de week niet meer meetrainen zou.Ze trainen deze week in de Tauern.Dan moet Jannick om 5 uur opstaan om zijn skies te waxen,ontbijten en om half 7 naar de bus gaan lopen met heel zijn hebben en houwen. Dan heeft hij school tot 13.15 gaat dan middageten in het Heim en moet dan om 14 uur klaar zijn om te gaan trainen.Dan komen ze tegen 18 uur terug , dan heeft Jannick de bus gemist en is pas om 20.00 uur thuis en moet dan nog avondeten.Hij heeft dan geen fut meer om te leren en gaat gelijk naar bed.
Ik had veel eerder moeten zorgen dat hij kan leren, want het was zelfs teveel voor 2 middagen.Want vrijdagmiddag moest hij na school de proefwerken doen , was pas om half 3 klaar en had nog niet eens middageten gedaan.
Het ging de laatste tijd daardoor ook niet echt goed op school.
Uiteraard wordt nergens rekening meegehouden. De trainer zei tegen mij dat jannick op trainingskamp ook niet geleerd had maar ik weet dat Jannick dat wel heeft gedaan want hij had toen biologieproefwerk en dat hele leerprogramma heeft hij op zijn computer gezet en hij had voor zijn proefwerk een 2.Hier is 1 het hoogste.
Jannick wordt hierdoor niet echt gemotiveerd.
Zijn teamgenoot die in dezelfde klas zit heeft nog slechtere cijfers dan Jannick en deze jongen woont in het Heim en heeft huiswerkklas als Jannick nog onderweg is naar huis.Zal toch niet alleen aan Jannick liggen. Hij heeft staatsinrichting.
Een moeilijk vak normaal in je moedertaal.
Jannick moet het in een vreemde taal , weet niets van de Oostenrijkse geschiedenis en moet dus onwijs veel leren.Ik heb samen met hem gewerkt en ook ik moest soms een tiental keren lezen voor ik begreep wat er stond. Dus hij heeft veel tijd nodig en die krijgt hij niet.Hij had uiteindelijk een 3 gehaald maar is toch te weinig voor een voldoende op zijn rapport.Want de oude cifers blijven staan.Hij had al een 5 te pakken bij terugkomst uit Nederland na zijn operatie.Het is vreemd dat ze de gegevens moeten overnemen van andere , als die dingen niet opschrijven heb je pech want dan heb jij het ook niet. Jannick kreeg vragen over het marxisme en hij wist er niets van , ik heb samen met hem geleerd en er stond niets daarover in het boek.
Dat had hij dus van andere moeten overnemen.
Ik heb best problemen met de manier waarop het hier gaat.

We waren zaterdagavond naar het Kribbenspel geweest.Het hoosde van de regen en het was in de openlucht.Een toneelspel waarop het kertsverhaal door de ogen van verschillende mensen wordt verteld.Het was erg leuk, helaas van het weer.Iederen wist niet hoe gauw hij weg moest gaan.

De eerste wedstrijd in Eisenertz van Jannick zou vandaag zijn, door het gebrek aan sneeuw dus afgelast.Pech voor Jannick want nu moest hij naar school.

De trainer vindt dat Jannick op zondag in de Tauern moet gaan langlaufen.Helaas voor hem hebben wij andere plannen.Er rijden nauwelijks bussen op zondag dus Jannick zou moeten worden gehaald en gebracht.

Dit weekend is er de worldcup Noordse Combinatie in Ramsau. De schans is goed en er is een kleine ronde met sneeuw gelegd.

We hebben de kerstboom staan maar het kerstgevoel is er nog niet.
We hebben de eerste kerstkaartjes en kerstmailtjes binnen gekregen.
Een kerstwens raakte me zeer en die wil ik iedereen laten lezen.Dank