Lange reis

Duitsland, Oberbrambach

Mittwoch 21.September
Gisteravond slecht nieuws gekregen, Marian de moeder van Laura is overleden.
Wat snel gegaan en wat een verdriet voor Laura en Randy en Björn.
Vrijdag wordt ze begraven, er is een mogelijkheid om het te volgen op afstand maar wij zijn vrijdag onderweg vanaf Marjanne weer naar huis en zitten dan lang in de auto en geen internet in Duitsland.

Vandaag hadden mijn vader en moeder 61 jaar getrouwd geweest.
Wij zijn normaal opgestaan en eerst kwam Theresa even dag zeggen. Dan zijn we vertrokken. Ik wilde wat brieven bij de Post doen maar de Post ging pas om half 9 open . Dan door naar Liezen waar we nog een poging bij de KIKA om een complete toren te krijgen. Ze heeft nu een hele nieuwe verzegelde open gemaakt en alles zou er nu in moeten zitten. Alleen een andere kleurstelling maar ik mag niet klagen om zonder bon en uit de uitverkoop maanden later toch een ander te krijgen.
Dan over de Pyhrnpas richting Passau en dan omhoog naar Ober Brambach.
Onderweg in Offenberg/Neuhausen bij Zenger Dorfwirt gaan eten. Gewoon ergens van de weg af gegaan want in de meeste kleine plaatsjes hebben ze wel iets en we hebben gekeken of er een kerktoren was. Het was ongelooflijk mooi weer en konden lekker buiten op het terras eten. Dan weer verder nog een 220 km te gaan en het laatste stukje door Tjechie want Oberbrambach is net geen enclave maar het stuk Duitsland daar is bijna helemaal omgeven door Tjechie. We kwamen tegen 3 uur aan.
Een adembenemend mooie omgeving met een prachtig uitzicht naar alle kanten en een huisje van hout zoals ik me vroeger altijd het huisje in de bossen van Jaap en Gerdientje voorstelde. (J.G.van der Hulst) Marjanne woont op haar eigen stukje landgoed ergens aan het einde van de wereld en oh zo mooi.
Het is een huisje waar wij ons gelijk thuis voelden van binnen met een eigen sfeer.
Uiteraard was het heel leuk om Marjanne weer te zien .We hadden weer veel bij te kleppen en we hebben morgen nog de hele dag. Ook om alles te gaan bekijken. Marjanne heeft prachtige Hochbeete helemaal zelf gemaakt van hout van haar eigen stukje Wald. Waar ze van alles in heeft staan , al een grote vriezer vol en ook veel ingemaakt. Ik heb een soort atjar bij haar geproefd en echt de lekkerste die ik ooit gegeten heb. En ik heb nooit geweten dat je van de zaden van de Kapucinerkress een soort kappertjes kan maken. Ook geproefd en heel pittig.