Landesgartenschau

Oostenrijk, Bad Ischl Central

Mittwoch 2.September
Op tijd opgestaan, even naar buiten gekeken en zeer zwaar bewolkt en het had vannacht al flink geregend. Vroeg dan aan Jan wat hij dacht en we zijn toch vertrokken na het ontbijt naar Bad Ischl. Volgens het weerbericht in ieder geval minder kans op regen. We zijn over de Pötschenpass gereden.

Der Pötschenpass ist ein 993 m ü. A. hoher Pass im Salzkammergut an der oberösterreichisch-steirischen Grenze zwischen dem Hohen Sarstein (1975 m) und dem Sandling (1717 m).
Die Passstraße verbindet im Zuge der Salzkammergut Straße B 145 Bad Goisern in Oberösterreich und Bad Aussee in der Steiermark. Die Straße auf der steirischen Seite wurde 1955–1959 ausgebaut. Die Inschrift auf der Rückseite des Denkmales an der Landesgrenze lautet:
„AUSBAU DES PÖTSCHENPASSES IM ZUGE DER SALZKAMMERGUTBUNDESSTRASSE IN DEN JAHREN 1955 - 1959 UNTER DEM BUNDESMINISTER FÜR HANDEL UND WIEDERAUFBAU DR. FRITZ BOCK UND DEM LANDESHAUPTMANN VON STEIERMARK ÖKONOMIERAT JOSEF KRAINER
ERRICHTET 1960“

Een mooi route bij ons vandaan en het is naar Bad Ischl een 70 km.
Het is grappig want toen we bij ons weg reden hoosde het en toen we het Ennstal uit waren werd het gelijk beter. Ik had op internet gekeken en we konden ergens aan de rand van Bad Ischl de auto kwijt voor maar 2 euro en dan een gratis shuttlebus naar de Landesgartenschau. We parkeerden en de bus kwam er al aan , hij stopte achter onze auto dus konden we gelijk instappen, dat is nog eens service. Hij moest op het parkeerterrein een rondje maken om bij de halte te komen dus het was aardig van die man. We werden aan het water afgezet en konden dan de rug naar de overzijde nemen waar direct het Sisipark was. Dan hebben we daar ons kaartje gekocht en als eerste het Sisipark gedaan. Het was lekker vroeg en er waren nog niet veel mensen. Dat deel was zeer kindvriendelijk met heel veel speeldingen en ook een grote waterspeelplaats. Erg mooie dingen gezien en ik moet zeggen het is dan niet super groot maar wel heel veel mooier dan de Floriade die we het laatste gezien hebben in Venlo.
Nadat we het Sissipark gezien hadden zijn we over de Esplanade langs het water naar het Centrum van Ischl gelopen en dan naar het Kaiserpark. De naam van de Gartenschau is Des Kaisers neue Garten.
Prachtig was het daar en heerlijk gewandeld. Doordat het zo laat in het jaar is was het eigenlijk allemaal herftbloemen maar erg mooi. Het viel ons op dat de herfst daar al veel verder is dan bij ons. We zijn ook in het Marmorschlossl geweest waar een foto museum in is en ook die bekeken. Het is grappig dat ik als ik aan Sissi denk altijd Romy Schneider zie met die hoogblonde haren maar Sissi had eigenlijk heel donker haar.
Daarna nog even door Bad Ischl gelopen en dan weer terug met de Shuttle naar de auto. We hebben een heerlijke dag gehad en het was dan wel niet zonnig maar wel warm en droog. Je kon ook allerlei combikaarten kopen voor de Schau en de gondelbahn of met een Schiffahrt of de Schaflalmbahn, met rondleidingen en het Kaiserschloss maar dat hebben we niet gedaan en het was ook wel genoeg zo. De andere dingen kan je altijd doen en dan kunnen we weer eens terug gaan.
Toen we op de terugweg het Ennstal binnen reden regende het nog steeds.
Dat hadden we dus toch goed gedaan.