De levenstuinen van Groot Hontschoten

Nederland, Apeldoorn

DE LEVENSTUINEN VAN HET GROOT HONTSCHOTEN

We gingen Jordy naar de zorgboerderij brengen en Diane had ons gezegd dat ze een verrassing had. We kwamen dus uit bij de Levenstuin. Een uniek project die ongelooflijk gelukt is.
Gewoon in een weiland hebben 2 mannen deze tuin aangelegd, in 3 jaar tijd was het klaar. Later zijn er nog allerlei dingen bijgekomen. Het is er prachtig.
1. Je begint in de tuin van de bevruchting, Deze staat symbool voor de samenkomst van man en vrouw .Er staat een beeld gemaakt door een van de 2 mannen (Hans) naar het voorbeeld van het schilderij de Kus van Gustav Klimt.
2.Dan kom je in de tuin van de duisternis en die staat symbool voor de zwangerschap.
3.gevolgd door de tuin van het licht/ geboorte vanuit de bron begint de levensstroom. Je kan dan 2 paden nemen de jungle of het varen pad. De jungle gaat over een smal pad met bamboes en het varen pad een oer beplanting van adelaarsvarens , een wens of geldboom.
4.Vallei allemaal planten met grote bladeren. Grote bladeren geven je als volwassene het gevoel hoe kinderen tegen de wereld opkijken.
5.Rode tuin, dit is de eerste regenboogkleurentuin of chakratuin. Chakra`s zijn in de oosterse filosofie energievelden in het menselijk lichaam.
6.Moeras, symboliseert de moeilijke tijden in een mensenleven.
7.Tuin van het geluid. Een 7 meter hoog gelegen rotstuin met een stilte centrum , een watertrap,een beek met waterval,en een bamboetuin met muurfontein. Deze tuin is de eerste van 5 zintuiglijke tuinen.
8.Oranjetuin, 2e regenboogtuin symboliseert het geslacht chakra.8a is een keuzepad Tuin van de verdieping en innerlijke verrijking. Het bewustwordingsproces van de zin van het leven. Irissen en kikkers zijn hier volop te vinden.
9.Gele tuin, de 3e in de regenboogtuinen, geel is het gebied rond de navel.
10.Tuin van het zien. Weer een zintuiglijke tuin met Engelse border en een eiland met prieel in de grote natuurlijke aangelegde vijver.
11.Tuin van de tast. 3E zintuiglijke tuin De beelden op dit grasveld mogen aangeraakt worden , 2 zijn er gemaakt door Hans. De indiaan en de Toetanchamon.
12.Treurtuin , het verdriet van de mens.
13.Groene tuin, de 4e in de regenboogtuinen,staat in de oosterse filosofie voor hartchakra.Veel Hosta`s , boomvarens en een verborgen zitje bij de waterval.
14.Rozenlaan
15.Tuin van de liefde /warmtetuin, met romantisch Victoriaans paviljoen vol kuipplanten en een strandje aan de grote vijver. Je kan hier zitten en een kopje koffie of thee maken en er iets bij eten. Dat hebben wij dus ook gedaan en we hebben heerlijk met zijn drieen daar een poos gezeten.
16.Levenskruispunt,hier kan je kiezen uit 4 richtingen,
17.Blauwe tuin,de vijfde regenboogtuin, het keel chakra,een waterput staat centraal rondom de Engelse blauwe stenen.
18.Roze tuin,de 6e regenboogkleur, in het midden een zodiactuin, elk sterrenbeeld zijn eigen plant.
Ben alweer vergeten welke bij wat hoort.
19.Mineralentuin, de stenenkring de Toega cirkel, en de stenenheuvel.
20.Vlindertuin,symboliseert vrijheid en blijheid, in het voorjaar doorkijkjes naar de bloeiende irisvallei. Op warme dagen zijn er veel vlinders. Vandaag wel wat maar niet zo veel.
21.Bosje.
22.Geurtuin,de 4e zintuiglijke tuin,de geuren moet je op je laten inwerken.
23.Witte tuin, de 7e en laatste regenboogtuin, symbool voor de kruin chakra. De ziel van de tuin waar de spiraalvormige route eindigt maar niet de tuinen.
24.Tuin van de dood,De tempel aan het einde van het kanaal met een berceau, begroeid met blauwe regen,
25.Tuin van de smaak hier kan je rusten na de wandeling en je wat kan eten of drinken. Je kan er ook wat dingen kopen zoals de tuincatalogus of het boek met de spreuken van Charles van de Nieuwegiessen “ De meander van een woordenstroom”.
Wij hebben daar ook weer een poosje gezeten en wat gegeten en gedronken. Het is een indrukwekkend geheel en werkelijk prachtig. Info kan je vinden onder www.levenstuinen.nl

Dan zijn we weer Jordy gaan halen op de zorgboerderij en hebben we een rondleiding van Jordy daar gehad. Het is een leuke omgeving en een goed project. Jordy heeft het er erg naar zijn zin. Je kan er ook biologische groenten kopen. Het heet zorgboerderij Sterrenland en het is in Twello. www.sterrenland.com

We zijn daarna nog doorgereden naar Deventer, en met de pont naar de andere kant van het water naar het centrum gegaan. Daar was brocante markt dat vinden wij ontzettend leuk en het was ook erg leuk. Wat gegeten en weer terug.

Een heerlijke en leuke gezellige dag.

In dem östlichen Stromgebiet von der Veluwe-Massiv zum IJsseltal ist einem 1.6 Hektar Mais- und
Weideland, aus einer filosofischen Betrachtung, ein besonderer Gartenkomplex transformiert.
Westliche Lebensgärten in Übereinstimmung mit dem Zen Prinzip.
Das Gedankengut, auf dem diese Anlage basiert spricht immer mehr Menschen an.
Anfangs waren die Gärten privat, seit 1997 sind sie auch für das Publikum zugänglich.
Hier entwickelt sich eine touristische Sehenswürdigkeit, die Niveau hat.