sneeuw

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Hadden we eerst heel lang warm weer, afgelopen week hadden we flinke buien.
Vannacht sneeuwde het tot op 1500 m.
vannacht zakt de sneeuwgrens naar 1200 m.
Vanavond was het prachtig zonnig weer en ik ben samen met Jan gaan nordic walken.

De afgelopen dagen gordijnen gemaakt.
Het zijn stroken die langs elkaar lopen.
Ik maak ze zelf, ze verkochten ook een systeem maar dat vond ik veel te duur.
Met stof van Ikea van 1,99 euro de meter.
platte latjes van de bouwmarkt en gewoon proberen. het grote raam in de huiskamer is klaar en in de gang het raam ook.
Ik heb alleen te weinig stof meegenomen en ik dacht dan koop ik het via internet, maar ja uitgerekend deze stof kan ik niet via internet kopen.

Naar de ouderspreekdagen geweest, ik weet nooit goed wat ik daar moet komen doen. Hij heeft een aardige mentrix maar wat je ook vraagt of wil, je moet altijd ergens anders zijn. Ik ga niet eens meer naar de andere leraren want je kan geen afspraak maken en moet dan elke keer weer in een rij aansluiten en met een beetje pech kom je niet verder dan 2 leraren.En dat kost je dan enkele uren.Er stond hier in de krant dat de scholen klagen dat ouders niet meer naar de ouderspreekdagen komen. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Zoals gewoonlijk zal Jannick wel weer met de hakken over de sloot overgaan. Ik heb gevraagd of hij toch een jaar mag en kan overdoen. Hij moet al vanaf de eerste schooldag op zijn tenen lopen. Er wordt geen rekening gehouden met het feit dat hij buitenlander is, de taal eerst moest leren, of dat hij dyslectisch is (heet hier legasthenie). Zijn papieren uit Nederland accepteren ze hier niet en na 2 schooljaren hebben ze nog steeds geen afspraak voor hem geregeld in Liezen. En alleen de school kan hem aanmelden.
Ook had ik vrijstelling voor 1 trainingskamp in de zomer gevraagd.
We willen zelf ook wat doen en Jannick wil zijn rijbewijs gaan halen en dan moet je eerst naar een cursus die 2 weken duurt.Dus dat kan alleen in de vakantie. ook financieel is het voor ons een grote opgave, maar nee hoor Jannick krijgt geen vrijstelling.Hij wilde graag zelf wat vakantiewerk doen maar ook daar krijgt hij geen toestemming voor.Als ouders heb je niets te vertellen, alleen de trainer bepaald dat.Ik had het namelijk aan de directie voorgelegd.
Er is bij Jannick ook iemand in de groep waar de ouders 4 weken naar Noorwegen gaan en de jongen mag dus ook niet mee met zijn ouders.Ik heb met een andere ouder gesproken waar de zoon snowboarder van is. Ze is gescheiden en woont nu verplicht bij haar ouders omdat ze anders haar zoon ook niet op school kan laten.Een eigen woning kan ze niet betalen.Ik had wel eens aan Jannick gevraagd "zijn er dan geen andere ouders die ook problemen hebben met de kosten"maar ja dat wist hij niet.Over het algemeen genomen zijn de skiers allemaal uit de kringen met geld.Ook bij Jannick bij de langlaufers hebben de meeste toch wel geld.
Het is toch eigenlijk belachelijk dat je sportcarriere samenhangt met geld en niet aan je talent.
De Steiermarkische selectie heeft belangstelling voor Jannick, we weten nog niet of hij erin mag omdat hij buitenlander is.Helaas staat er verder niets tegenover.In het ÖSV team kan hij als buitenlander niet.
Jannick is als 9e geeindigd dit seizoen en dan kom je hier normaal gesproken voor de ÖSV in aanmerking. Dat levert wel wat op maar helaas, Jannick is geen Oostenrijker.Jannick is geloof ik de nummer 2 van Steiermarken, vandaar dat ze belangstelling hebben.Het heeft het voordeel dat je bij beperkte plaatsing in een wedstrijd aan de start kan komen.
De komende dagen geen vakantie maar nog steeds vroeg opstaan. Jannick gaat de komende dagen wielrennen met de trainingsgroep.Hij mag de fiets van zijn trainer in die dagen uitproberen.Die heeft een nieuwe gekocht en Jannick mag hem overnemen.
Ze gaan morgen de Dachsteinrunde doen.
Hij wordt door zijn trainer aan de weg opgehaald anders is het toch een probleem want er zijn morgen zondagdiensten bij de bussen.