Stampflmühle Mauterndorf

Oostenrijk, Sankt Peter am Kammersberg

De dag begon zeer zwaar bewolkt maar het werd toch warm en aan het eind van de ochtend zelfs zeer drukkend met in de schaduw 31 graden.
In de middag kwam de zon af en toe door en pas in de avond kwam de regen.
We hadden een gast die een dag eerder vertrok en gelukkig gelijk al om 8 uur. Dan snel wat boodschappen doen in Murau en naar de Post. Want tja de monteur moest komen, maar wanneer? We gokten op de middag en lieten het hok van de geyser open. Dan kon hij gelijk beginnen als we er nog niet waren. Middageten en wat rommelen her en der. Dan kwam zowaar de monteur en toen hij wegging zijn we snel met de auto naar Mauterndorf Terug op de camping eerst maar eens koffie gezet en gedronken.reden dat ligt in het Salzburger Lungau op ongeveer 12 km van Tamsweg We hadden gelezen dat daar om 15 uur een molen in werking te bezichtigen was. Ik wist ook dat het bij de Burcht in de buurt moest zijn. Dus toen we daar aankwamen aan iemand gevraagd en toen bleek het er recht tegenover te zijn. De molen is uit 2 ,molens weer opgebouwd en is een museum molen.
De Museumsmühle wurde in den Jahren 1980 und 1981 von zahlreichen freiwilligen Helfern unter der Leitung von Mühlenbaumeister Peter Kasmannhuber und Zimmermann Sepp Gerold errichtet. Aus verschiedenten Gegenden des Lungaues wurden einzelne Teile der Mühle zusammengetragen und wieder zu einem wertvollen Beispiel alter Volkstechnik meisterhaft zusammengebauwt. Wir hoffen mit dieser Museumsmühle der Nachwelt der einstige Leben, die Arbeit, die Zähigkeit, die Plagen und Sorgen, aber auch das überaus große Handwerkliche Können und dem bewundernswerten Einfalsreichtum unserer Vorfahren aufgezeigt werden kann.
Dan terug naar Tamsweg want we hadden daar een bordje gezien dat er een molen zou zijn. We hebben gezocht maar eerst niets gevonden. Maar toen bleek dat we er vlak voor stonen maar het geen water aangedrevene molen meer was. Maar met grote turbines in de kelder. Dus niets meer te zien. Jammer je kon er zakken met van alles en nog wat wat daar gemalen werd kopen met Ollingmühle erop. Dan onderweg terug nog gezocht bij Seebach die zou er nog wel zijn volgens een jongen maar niet meer in bedrijf. Dat gaan we dan wel een andere keer zoeken met wandelschoenen aan en dan langs de Bach lopen.
Terug op de camping even wat uitgeprint over de jaarlijkse ridderfeesten die in Mauterndorf worden gehouden. Dat zou ak weekend zijn dus even opgehangen in de receptie van ons.
Jannick belde om te vragen of we zondag op Theresa willen passen, hij wil met ingrid naar de trucraces op Spielberg. Dat wil ik wel maar ik moet even afwachten hoe het morgen verloopt met de aankomende gasten, We willen zaterdag op zondag thuis slapen maar als de gasten laat komen gaan we niet want we willen niet in het donker over de Sölkpass. Zondag op maandag thuis slapen is een probleem omdat we gasten hebben die een dag eerder weg willen. Zo is er altijd wat.
Ik heb me rot gelachen om de foto van Olivia en Pepijn , Kirsten had er bij geschreven ze hebben hun best gedaan.
Vanavond wilden we eigenlijk alleen een pilsje drinken maar omdat er geen live muziek was konden we gesprekken voeren dus dat was lachen met zijn allen. Dus pas om half 1 weg en ik wilde nog fotos erop zetten dus het werd half 2.