Met de LLV naar het Sauerland

Duitsland, Schmallenberg

Vandaag supervroeg opstaan voor de dagtocht. Mijn verrassing is groot om een geheel gevulde bus aan te treffen want een paar dagen geleden was het nog niet genoeg om te gaan. De reis verloopt voorspoedig., het is en blijft rustig op de weg.Komt dit omdat onze reis in het karnavalsweekend valt? of hebben we gewoon mazzel. Als we in het Ruhrgbied zijn wordt er door verschillende mensen gevraagd of we wel goed rijden want de vorige keer werd er flink gedwaald.Naarmate we het Sauerland dichter naderen is er steeds meer sneeuw langs de weg te zien. Gelukkig blijven de wegen keurig schoon. Zelfs tot in Westfeld aan toe , ons einddoel van vandaag. Om kwart over 10 draaien we de parkeerplaats van het langlaufcentrum op. Voor diegene die onder leiding van een instructeur willen langlaufen zijn er 3 groepen. De beginners, de midden en snelle groep. Jannick is uiteraard bij de snelle groep. Edwin en Fred kiezen voor de snelle groep een route uit op de kaart en het einddoel. Voordat ze vertrekken meet eerst iemand de temperatuur van de sneeuw op en kiest de juiste wax. Nog snel wat waxen en klaar voor vertrek. Jan en ik gaan met de beginnersgroep mee. Dat is ons sportief genoeg. De sneeuwcondities waren goed. Het landschap wondermooi met al die versneeuwde bomen, onbegrijpelijk dat veel mensen het zo ver weg zoeken en het kan ook zo dichtbij- We gaan eerst skigymnastiek doen om op te warmen. De mensen die voorbij komen kijken ons meewarig aan. We hebben allemaal een schitterende geweldige langlauf dag met de juiste stops onderweg om ons te laven. Dan vermoeid de bus in voor de terug weg en het is angstvallig stil in de bus.

Jannick
Het landschap zag er wonderschoon uit et al die besneeuwde bomen, onbegrijpelijk eigenlijk dat je het altijd zo ver weg zoekt en het zo dichtbij kan zijn. na ongeveer 2 uur klimmen bereiken we het voorag gestelde doel de Altastenberg. We houden bij een restaurant aan de voet an een skihelling houden we de eerste pauze. Dus wat eten en uitrusten. We verheugen ons allemaal op de afdaling die nu gaat komen.
We kwamen ook ergens bij een afdaling en je zag een voor een iedereen onderuit gaan aleen Bernadette niet.Op die plek was de loipemachine de weg kwijt geraakt want alles was daar omgeploegd. Een buckelpiste was hier niets bij.