Blechkuchen

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Marjanne gefeliciteerd met je verjaardag, ik hoop jullie snel weer eens te zien.

Gisteren een Blechkuchen kookboek gekocht, ik verwonder me altijd over de enorme verscheidenheid die je hier op feesten ziet. Het is altijd zelf gemaakt want je ziet zulke taarten nooit in de winkels. Ik heb er gelijk 1 uitgezocht en ben aan de slag gegaan en de blechkuchen is werkelijk verrukkelijk en goed gelukt.
Ik heb de Nuss-Pfirsich-Kuchen gemaakt.
Je hebt voor de bodem nodig: 300gr meel, 200gr. Suiker, 100gr boter of margarine, 1 ei, boter en meel voor het bakblik.
Voor de vulling: 2 pakjes vanillepudding (een pakje is voor een half liter melk) 4 eetlepels suiker, ½ liter melk,1 eigeel, 200gr. Gemalen hazelnoten, 1 klein blikje perziken. Eventueel abrikozen jam voor het bestrijken van de taart.
Een bakblik is ongeveer 28 bij 35 cm en een paar cm hoog.
Het meel samen met de suiker,boteren het ei tot deeg kneden en dan in huishoudfolie in de koelkast een uur rusten laten. Dan nog een keer doorkneden en uitrollen en het ingevette bakblik ermee beleggen met een iets opstaande rand.
De vanillepudding, suiker , melk en eigeel een pudding koken en laten afkoelen. Dan de hazelnoten erdoor heen roeren .
De notenpudding op het deeg verdelen en met dein plakken gesneden perziken beleggen (ik heb ipv perziken een blikje gemengd fruit genomen. Wel goed laten uitlekken.
Dan in een voorgewarmde oven op 180-200 graden 40-50 minuten bakken
Dan de taart met verwarmde abrikozen jam bestrijken .
We hebben ons verwend met een flink stuk en kunnen de komende dagen nog steeds ervan genieten want het is toch en blik vol.
Ik vind het ook een taart die uitstekend in de wintermaanden of rondom kerst smaakt.
Ik kan me zo voorstellen dat het ook met mandarijntjes en bestreken met sinaasappelmarmelade smaakt. Ga ik zeker een keer proberen.

Gisteren was het slecht weer maar we bleven verschoond van sneeuwval, vanmorgen kon ik de plantjes voor de deur niet eens zien zo dik was de mist. Het is duidelijk kouder geworden.
Ze geven de komende dagen zeer wisselvallig op maar vanaf dinsdag sneeuwval tot op 600 meter. Dus komen doet het toch.
Ik had mijn tas al gepakt om naar de sportschool te gaan en daarna naar de sauna, toen brak de zon door en werd het echt heerlijk weer. Uit de zon fris en in de zon warm. Ik ben toen met Jan gaan nordic walken en we hebben de Leitenrunde gemaakt. Daarna vonden we dat we een stuk van mijn Blechkuchen en een kop koffie verdiend hadden.
Jannick bleef de hele dag weg want hij had ,s ochtends school en ,s middags een excursie van Engels. Ze gingen naar een christelijke geloofstoestand van Engelsen en Amerikanen. Jan heeft hem om 18.30 opgehaald .
Jan en Jannick gingen een James Bondfilm kijken en ik ben me maar met een krimi in de slaapkamer gaan vermaken.