Jan stond vast door de hevige sneeuwval

Gisteravond vroeg naar bed en ik had de tv op 40 jaar Kelly Familie gezet. Ik dacht kan ik luisteren want me ergens op concentreren ging niet . Ik voelde me zo naar door de verkoudheid. Een hele poos meegekregen maar dan toch in slaap gevallen. Werd ik naar mijn gevoel in de vroege morgen wakker en even gekeken toen ik naar de toilet ging wat een domper was het pas 1.10 uur. Tja wat gedronken want alles was van leer en uitgedroogd en toch weer in slaap gevallen en werd dan wel in de vroege morgenuren wakker , beetje tv kijken . Sabrina kwam en die was er goed op , gezellig in bed met Opa en Oma tot Mama terug kwam en dan met Mama gaan koffie drinken. Het was mooi weer zonnig en het werd al warmer. Dan ineens donkere wolken en er was eigenlijk regen voorspeld. Dus even gekeken hoe warm het was en het was warmer dan 12 graden. Het werd steeds donkerder en ik loop naar beneden naar Ingrid en kijk naar buiten eh uh heeeeeeeeee sneeuw en hoe. Boven even gekeken en ja de temperatuur was ineens naar beneden gestort en 2 graden. Het sneeuwde niet normaal in no time een 10 cm dikke sneeuwlaag en het bleef maar doorgaan. De schuiver kwam en alles werd schoongemaakt maar geen half uur later was alles alweer dichtgesneeuwd en het sneeuwde nog steeds waanzinnig hard. Jan ging toch naar zijn werk, gelukkig wist ik toen nog niet dat op het stuk naar zijn werk alleen al 3 ongelukken waren gebeurd. Het werd steeds erger en ik was beneden bij Ingrid en Jannick en Ingrid was even in Gröbming met de auto weg en kwam terug en die zei niet normaal geen doen. Dus Jan gebeld of hij weg was van zijn werk en nee dus en hem gezegd ga naar huis. Dan krijg je als antwoord ik ben bijna klaar . Al wie thuis kwam geen Jan, wilde ik bellen geen telefoon bereik meer en Jan bleek later ook niet meer. Maakte me grote zorgen e van Jannick had ik gehoord dat ergens bij Aich Assach de hele boel buiten proportioneel chaos was. Meer wisten we ook niet . Ik dacht nog Jan zingt vast I´m driving home for christmas.Gelukkig kwam het telefoonverkeer weer terug en Jan zei dat hij daar vast stond. Als je verwacht dat iemand tussen 17 en 17.30 thuis is en het was ondertussen 19 uur. Dan om half 8 sprak ik Jan en hij reed met kettingen ondertussen maar het reed. Hij was afgeslagen om binnendoor over de ventweg naar Pruggern te gaan maar ze werden tegen gehouden en moesten weer helemaal terug naar Aich dan toch weer de B320 op . Jan wilde voorkomen dat het vrachtverkeer vast zou staan op de Simeterbühel en als je daar achter komt kan je nergens meer heen tot ze afgesleept kunnen worden. Maar hij is thuis gekomen tegen 8 uur. Kon hij eindelijk eten want hij had niets bij zich. Dit weer kwam eigenlijk uit het niets want er was regen voorspelt en wisselvallig en dan later sneeuw tot een bepaalde hoogte maar dit was geen druppel, temperatuursturz en sneeuwwwww
Jannick had het examen gehaald wat hij moest doen gisteravond. Hij had bij mij vluchtig alles doorgekeken op internet want hij had zich aangemeld voor de cursus en toen zeiden ze maar je kan morgen gelijk aan het examen deelnemen.
Hij zei met een beetje logisch denken kom je ver en er zijn overlappende delen van de andere cursussen die hij gedaan had. Tja als het hem maar interesseert.
Ook hij had vandaag al problemen ondervonden , hij was met collega onderweg naar de Reiteralm en moest hoog en hij zei het was zo raar het weer dus hij zei de collega ik ga hier beneden kettingen leggen want boven sneeuwt het. De collega zei nog nee joh er komt regen maar Jannick toch ik leg kettingen want ik vertrouw het niet. Als je met je grote vrachtwagen naar boven gaat dan heb je niet veel speling als het mis gaat. Maar goed ook want de sneeuw kwam zo snel en ook al laag en zo veel dat hij het nooit gehaald had en onderweg kettingen leggen op de berg valt niet mee. Je moet ook blijven rijden anders val je stil en moet je de vrachtwagen terug naar beneden laten zakken tot je weer vaart heb om hoog te komen. Dan kom je Nederlanders tegen zonder kettingen naar beneden glibberend en boos dat een vrachtwagen niet stopt maar verkeer dat omhoog gaat heeft voorrang en dan ook nog ligt het eraan hoe zwaar en groot een Laster is . Hoe groter en zwaarder een voertuig hoe meer voorrang op een lichter voertuig. Maar veel toeristen kennen de verkeersregels die in de bergen gelden niet. Onderweg al andere die met problemen stonden die ze konden helpen maar het geeft aan hoe snel het allemaal kwam .
Nieuwsgierig wat het weer ons nog meer brengt maar in ieder geval een vroege winter . Ik was toch wel heel blij dat Jan heel thuis is gekomen .

Lijkt Nederland wel! ;-) Zullen we wat afspreken voor de kerst? Gezellig naar Liezen en lunchen? XXX