Ongelooflijk slecht weer en busongeluk.

Oostenrijk, pruggern

Vanmorgen om 7 ging de wekker . Ingrid en Jannick brachten zelf Theresa naar de Taxibus en Jan bracht mij naar boven. Halverwege hebben we toch kettingen gelegd. Het begon ik denk rondom 7 met sneeuwen om 8 was het al erg slecht en het werd met de minuut slechter. Zo veel wat naar beneden komt niet normaal meer. Theresa uiteindelijk in een gevorderden groep maar ze stond alweer bij de beginners ingedeeld. Nou lag het ook wel een beetje aan haar zelf want ze moest en stukje voorskien maar ondertussen lag er een dikke laag sneeuw waar ze doorheen slofte en toen ik later vroeg waarom ze dat deed zei ze daar kan je toch niet op skien. Daarna lag ze elke keer weer in de sneeuw te dweilen en ik dus er heen gelopen en haar gezegd dat ik dat niet wil hebben. Ze waren nog steeds niet begonnen en ze stonden daar al een uur. Kwam de skileraar naar me toe en zei me ik wens geen grootouders die in mijn nek staan te hijgen. En ik hem gezegd en ik wens niet dat Theresa daar in de sneeuw ligt. Afgezien dat ze nog steeds niet met iets bezig waren of begonnen waren aan de les. En ik het geen commentaar vindt op hem en ik zeker niet van plan was in zijn nek te hijgen als hij daar geweest zou zijn. Ze hebben hier echt autoriteitsproblemen , ik ben ik ben en ik wens niet zo behandeld te worden we betalen tenslotte voor de lessen. Dan ben ik wat gaan drinken en de gondel naar beneden genomen want om 11.15 zou er een bus naar Pruggern gaan dan zou Jan me daar ophalen want de bus naar Gröbming ging pas om 12.15 en dat was te laat want Theresa zou om 12 bij de Kiga terug zijn. Maar er kwam geen bus wel was de taxibus er al dus dat werd nijpend. Dan kwam de moeder van Paula en Leni met de auto en stopte en vroeg of ik mee wilde rijden dus graag en Jan weer gebeld dat hij naar de KIga moest gaan. Onderweg bleek waarom de bus zo laat was want tussen Pruggern en Gröbming is de Flixbus van de weg afgeraakt in een bocht gewoon rechtdoor gereden en zijdelings terecht gekomen. Dus alles is afgesloten geweest. Er schijnen een 8 gewonden te zijn en er zaten 30 mensen in de bus, De 2e bus binnen een week tijd die van de weg af gekomen is de ander was op de omleiding bij Irdning dus toen was de B320 afgesloten vanaf de Tauernautobahn want als de omleiding is afgesloten is er geen andere weg meer mogelijk. De omleiding hebben we omdat vanaf Trautenfels afgesloten is omdat bij Espang lawine gevaar vanaf de Grimming is en ze die tot op heden niet hebben kunnen springen. Terwijl ik aan het wachten was kwam de sneeuwschuiver 3x heen en weer en elke keer was de weg alweer dicht gesneeuwd.
We zijn blij dat we allemaal heel thuis gekomen zijn want het is echt heel heel heel erg slecht. Jannick gesproken die zijn probleemlos in Wenen aangekomen en rijdt met zonnebril in de zon geen spatje sneeuw daar.
Het is nu afwachten tot het voorbij is want na vandaag zou het beter worden.
Busunfall auf der B320
Zu einem Großalarm von Einsatzkräften ist es heute gegen 10 Uhr an der B320 zwischen Gröbming und Pruggern gekommen:
Ein Fernreisebus mit ca. 30 Passagieren kam aufgrund der wetterbedingt schlechten Fahrbahnverhältnisse von der Straße ab und stürzte daraufhin mehrere Meter über eine Böschung. Der Bus kam daraufhin auf der Seite zu liegen.
Sofort nach dem Unfall wurden insgesamt 6 Feuerwehren zur Unfallstelle alarmiert, da noch keine Informationen über Anzahl der Verletzten oder eingeklemmten Personen verfügbar waren. Aufgrund der Nähe zu unserem Löschbereich waren wir sehr früh an der Unfallstelle, so wurde auch die Feuerwehr-Einsatzleitung durch die FF Gröbming übernommen.
Eine Vielzahl an Personen konnte sich selbstständig aus dem Bus befreien, anderen wurde hierbei geholfen. Da nicht bekannt war, ob Personen unter dem Bus eingeklemmt wurden, wurde dieser in Zusammenarbeit mit HLF3 Haus und SRF Schladming aufgerichtet. Mehrere verletzte Unfallopfer wurden dem Roten Kreuz übergeben, die nach der Erstsichtung unverletzten Passagiere wurden durch mehrere MTFs ins Rüsthaus Pruggern verbracht, wo sie durch LFA Dr. Rampler sowie einem Sanitäter der FF Gröbming weiter untersucht und betreut wurden. Nach ersten Erkenntnissen waren bei dem Unfall zum Glück keine Schwerverletzten oder Todesopfer zu beklagen.
Ein großer Dank ergeht an alle beteiligten Einsatzorganisationen für die rasche und effiziente Hilfeleistung bei äußerst erschwerten Bedingungen.

Later gaf de berichtgeving 13 gewonden aan en dat de bus moest uitwijken en daarbij op het banket kwam en toen naar beneden gevallen is. Wij hadden geluk want de B320 was afgesloten geweest en vanaf 13 uur opnieuw omdat ze de bus gngen bergen. We zijn verder de deur niet meer uit gegaan en later ging het ook behoorlijk waaien. Er zijn her en der weer problemen maar niets wat ze hier niet kunnen meisteren. Net belde Jannick voor Theresa kon ze even met Mama en Papa praten. Ik stond poffertjes te bakken die er bij Theresa wel ingingen al had ik geen klagen want de pasta vanmiddag schoof ze ook met gemak naar binnen inclusief de salade. Het is eigenlijk een lief kind.
Ik heb fotos vanuit de gondel gemaakt daar zie je op hoe slecht het weer was en nu nog is. Boven niet eens fotos gemaakt dat ging niet eens zo veel sneeuwval.Jan is nu nog even sneeuwruimen buiten dan hopen we dat we morgenvroeg de auto kunnen vinden en geen bergen hoeven weg te ruimen als we Theresa moeten wegbrengen. Het is pas de 3e keer vandaag dat hij dat is gaan doen .

Had het al op FB gelezen. Verschrikkelijk. Maar ik daar op de foto's ook Jannick te hebben gezien. Of vergis ik me?