Dag 14 Aquileia

Italië, Aquileia

Ist`s hell am Kreuz Erhöhungs Tag, so folgt ein strenger Winter nach.
De dag begon toch wel weer met een zonnetje. We hadden gehoord dat in Aquileia opgravingen zijn dus in de auto gestapt en daar heen gereden. Het was niet ver maar 26 km. We reden op een weg en ineens zagen we opgravingen dus de auto gelijk geparkeerd (gratis) en toen bleken we bij een toegang van de grootste opgravingen te zijn en dan kon je over een mooie laan helemaal er langs tot in het oude romeinse dorpsdeel door lopen. Daar moest je dus wel betalen voor het parkeren. Het is een deel van het Unesco erfgoed en zeer de moeite waard als j er van houdt. We hebben de klokkentoren beklommen en uitgekeken over de omgeving. We hebben het oorlogskerkhof van de 1e wereld oorlog bekeken. De grote kathedraal en de gewelven waar ook opgravingen zijn en in een van de catacomben waar iets heiligs was. Heel erg mooi allemaal maar ze laten je wel voor elk ding apart betalen en elke keer 3 euro maal 2 loopt aardig op. Nog wat andere opgravingen bekeken want overal hier in het dorp zijn archeologische vondsten. Ze leggen complete Romeinse kanalen systeem en dorpen vrij. Met kleine bootjes brachten ze de lading van en naar hier vanaf de zee. Ondertussen was het toch wel weer 25 graden.
We hebben nog gekeken bij nieuwe opgravingen en gezien hoe ze een deel van een tegelvloer bloot legden. Dat voelt toch wel bijzonder.
Thuis gekomen gegeten maar het was erg hard gaan waaien en ik wilde naar huis. Ik moest en zou naar huis voelde me niet wohl meer daar. Jan was het er niet helemaal mee eens en zei dan moet ik in het donker gaan rijden en dat vond ik onzin want ik schatte de rijtijd op 4 uurtjes.
De tent overgedragen zonder me echt ingespannen te hebben om het te reinigen. Koken hebben we niet gedaan, maar 1 slaaptent gebruikt en de rest bezem erdoor want zelfs dan was het schoner dan we het kregen. De vieze strontonderbroeken voor ze klaar gelegd. Ze wisten ieder geval niet wat ze moesten zeggen behalve ja daar kunnen wij niets aan doen daar zijn de mensen verantwoordelijk voor. Mijn borg terug gekregen en afmelden bij de receptie. We reden half 5 weg en waren tegen 20 uur thuis . De spullen ook allemaal uit de auto gehaald en al veel opgeruimd.
Jannick heel even gezien en naar bed.
Vandaag had mijn vader jarig geweest.