Kerstdag

Vanmorgen wakker om half 8 van de wekker. Aankleden en tafel dekken. Dan kwam de familie ook ontbijten. Meli voelde zich niet goed en heeft niet ontbeten. Ze is gaan slapen want ze moeten rondom 3 vanmiddag naar Singsdorf en moeten ook nog mensen ophalen.
Ik heb opgeruimd en kijk nu Ostwind 3. Ondertussen is de zon gaan schijnen en een strak blauwe lucht. Geen kerstweer. De sneeuw is nu bij ons ook bijna helemaal weg.
We zaten zonder warmwater en ik was al bang dat de boiler kapot zou zijn. Maar ik heb de boiler op een andere stand gezet omdat Jan nogal eens met zijn handen eraan zit al zegt hij van niet. Ik heb met mijn telefoon een foto gemaakt want je kan de schakelaar niet zien dus ik wist waar ik hem op wilde zetten. Zo waar werd het water warm en om half 2 toch even douchen het was nog niet heet maar warm genoeg om er onder te staan. We hebben een glaasje port genomen en een lekker warm stuk amandelstaaf. Dan kwam Jannick met Sabrina boven en zie weer een voortand eruit. Hij zat al los maar ze waren met een tennisbal bezig en die kreeg ze terug op haar mond en dan was hij nog wel erin maar hing om. Dus Jannick de tand eruit gehaald en ook bij deze zit er al een ander onder.
Ik ben begonnen aan het rundvlees, het is runderfilet. Eerst ingewreven met olie waarin tijm en peper. De oven was al voorgewarmd op 160 graden. De braadpan goed heet laten worden (zonder braadvet of olie) dan het stuk vlees erin scherp aanbraden. Na 5 minuten het vlees zouten dan nog even braden. Dan de gehele pan in de oven 25 minuten. Dan eruit halen en in alufolie inpakken en in de oven die nu uitstaat terug doen voor 10 minuten. Dan uitgepakt en op de snijmachine dunne plakken gesneden en de smaak is heerlijk. In de braadpan met wat water het aangebakkene losroeren. Ik heb er flink room ingedaan en dan een zakje pepersaus. Smaakt heerlijk.
Dan de kaasfondue gaan maken en het stokbrood even oppiepen. Jan en ik dronken daarbij een witte wijn. Een Oostenrijkse Sauvignon blanc Peter Skoff 2019 https://www.weingut-skoff.at/ Wij hebben een Greißlerei een goed gesorteerde wijnhandel en de bezitter weet veel van zijn wijnen. Je kan er ook wat drinken . Ik verbaasde mij over de vele mensen die er vrijdag eind van de middag zaten. Greißler ist der vor allem ostösterreichische Begriff für einen kleinen Lebensmittelhändler. Das Geschäftslokal selbst wird häufig als Greißlerei bezeichnet, wobei dieses oft auch als Gemischtwarenhandel oder Feinkostladen geführt wird. Vergleichbar sind diese Kleingeschäfte mit den Tante-Emma-Läden in Deutschland. Ik wilde eigenlijk een Poully fume maar die had hij niet . Dat is wel een van mijn favorite wijnen. Hij kwam met een Franse wijn met een dezelfde samenstelling smaaknoot . Ik wilde het wel proberen en toen zei hij maar we hebben in Oostenrijk een op zeer hoog niveau wijnen die kunnen concureren. Deze wijn dus gedronken en ik moet zeggen sensationeel. Zeer krachtige wijn iets bittere afdronk. Smaakt naar meer. Morgen openen we ook de Franse Sancerre Pascal Jolivet 2021 . Hij heeft gevraagd of ik laat weten hoe de wijnen mij /ons bevielen.
Straks nog wat hapjes want we hebben vrij laat middageten gedaan dus avondeten zien we niet meer zitten. Maar hapjes gaan altijd.

Fijne 2e kerstdag met de kids! Dus ik begrijp dat we binnenkort moeten afspreken voor een wijntje ipv koffie?