Zo een lange dag achter de rug

Oostenrijk, Aich-Assach

Vanmorgen werd ik wakker van Ingrid. In tegenstelling tot wat ze had gezegd had ze Sabrina niet gebracht en was het dus al 8 uur geweest. Dan samen aan de koffie en nadat Jan klaar was in de badkamer ik de badkamer in. Dan zijn we eerst naar de gemeenteafval gereden om de emmertjes met olie om te ruilen voor lege. Dan doorgereden naar Schladming en zijn we boodschappen gaan doen. Het was stralend zonnig weer met blauwe lucht en de lucht was vol van helicopters. Toen we van huis reden ging het alarm van Winkl en bij het Rk was de Bergrettung aan het verzamelen. Van Jannick hoorde ik later dat die verzamelden om de man die op de Stoderzinken vast zat vanuit een helicopter met een Seilbergung eraf te halen. Want landen kunnen ze er niet en de almhut die van de brandweer daar boven is daar zijn de E werkmannen heen gebracht die vanuit daar de elektriciteitsleidingen gaan proberen te herstellen en ze kunnen dan daar ook overnachten. Er zijn meer dan 60 lawinespringungen vanuit de helicopters gemaakt maar helaas de Sölk blijft dicht en de b320 ook omdat ook de Grimming niet lukte. We hadden dus vandaag een Wetterfenster dat wil zeggen tussen het slechte weer door een tijd van goed weer. Je merkte ook dat iedereen boodschappen aan het doen was want vannacht begint het waarschijnlijk weer. We verwachten nog tot 2 meter nieuw sneeuw. Er waren uit de andere Bundeslanden ook 5 polizeihelikopters en het leger en heel veel private helikopterbedrijven. Ze hebben de sneeuw van de bomen geblazen langs de wegen waar het gevaarlijk werd dat ze om zouden vallen. De vrachtwagens met sneeuw rijden af en aan om de sneeuw weg te brengen. De wegen krijgen weer vluchtstroken want die waren meters hoog met sneeuw. Daken worden vrij geschoven en er is veel hulp van buitenaf op de plaatsen waar het heel erg is. Er is veel bevoorraad en heel veel mensen uit de afgesloten gebieden konden afreizen. Gisteren was er op Duitsland in een of ander programma en daar werd door de Duitsers wel heel erg dramatisch gedaan en oh wat waren ze bang. Alles is prima geregeld en er wordt vrij goed voor de mensen gezorgd. je moet alleen geen dingen doen die verboden zijn. Ze lieten vanuit de lucht zien hoe in de afgesloten gebieden in de natuur vandaag toch overal verse skisporen te zien waren. Die mensen moeten ze als ze ze te pakken krijgen heel hoge straffen geven want ook al komen ze er zelf goed vanaf als de lawine afgaat zijn er veel mensen in gevaar of moeten zich in gevaar brengen.
Na het boodschappen doen zijn we naar de nieuwe oogarts in Schladming gegaan. Dat was een groot succes, een aardige jonge man met veel humeur. Maar wat het fijnste was we hoefden geen uren te zitten wachten. Jan is goedgekeurd mijn ogen zijn helaas achteruit gegaan. We hebben beide lichte grauwe staar maar daar hoeft niets mee omdat het maar weinig is. Dan heb ik vandaar onderweg mijn Sushi opgegeten en Jan heeft mij op mijn werk afgezet. Voor hem had ik een Pizza gekocht die kon hij dan thuis maken. Om half 4 was ik klaar op mijn werk en Jan kwam mij halen. Dan nog naar de Spar in Gröbming want ik had bonnen en ook van Ingrid een lijstje met bonnen. Het kon net aan allemaal in de kar niet omdat we zo veel hadden maar alles was groot . Als je allebei 3 grote pakken wc papier hebt en ik 2 dozen melk dan schiet het al aardig op. Maar het loonde zich behoorlijk alleen met
mijn 2 dozen melk al mer dan 13 Euro bespaard en Ingrid eet altijd van die visstukken kosten normaal 5,99 stuk en nu 2 voor die prijs. We verdelen dan de bonnen want Ingrid gebruikt die melk niet en ik bv de vis niet vandaar dat ik 2 dozen melk kon meenemen. Ingrid heeft altijd verse melk maar wij drinken de melk niet is alleen voor de koffie of om mee te koken dan vind ik houdbare melk prettig. Altijd een voorraad kan je ook mee overleven.
Bij thuiskomst gingen Ingrid en Theresa naar de karate en Jannick kwam gelijk met Sabrina bij ons. Koffie gedronken en hij heeft later Sabrina verschoond en gelijk haar slaapzaken aan. Hij nu naar de brandweer naar zijn Sparverein. Ze leggen elke week een bedrag in en daar gaan ze een keer per 2 jaar geloof ik van uit. Vanavond gaan ze beslissen of ze in September naar Bratislava gaan met de boot vanaf Wenen of met het vliegtuig naar Talin Estland gaan in Dezember. Jannicks voorkeur gaat naar Talin uit want wanneer ga je naar Estland. Bratislava is een tripje die je eigenlijk altijd wel kan maken. Daarna heeft hij nog wat anders. Wij wachten nu op Ingrid en Theresa die terug komen ergens tussen half 7 en 7. Dan verdwijnt Sabrina ook weer al is ze nu niet lastig en zit ze te spelen. Ze wil nu steeds geholpen worden om te staan en gaat ze stappen , je moet haar wel goed vasthouden want alleen kan ze dat niet. Maar het is weer een vooruitgang.
Net de stickers weer geplakt die we van de Spar hadden het wordt nu al een stuk moeilijker . We hebben er 77 van de 200 en nu 23 dubbel. Het is dat we er vaak meer krijgen dan we recht op hebben anders schiet het echt niet op.
Ik ben totaal uitgeblust en ga denk ik lekker in bed tv kijken