Dag 12 Nat en kou lijden

Italië, Friaul-Julisch Venetien

Woensdag 12 September
Was der Juli verbricht, rettet der September nicht.
Vanmorgen was het nog goed weer maar al snel begon het te regenen. Ik had weinig zin om iets te gaan doen want gisteren zat nog wel in mijn lijf. De lunch was snel klaar met de pizza van gisteravond en nog steeds erg lekker. In de middag begon het te hozen en wij hadden gelukkig weinig problemen maar er waren tenten zoals van de Polen tegenover ons die gewoon helemaal in het water stonden en waar het naar binnen liep. Ze begonnen in hun onderbroek met het water bij de tent weg te hozen met een blik van de stoffer want meer had niemand. Ze probeerden afvoerkanaaltjes te creeeren om het water weg te laten lopen maar de grond is zo hard hier. Het enige waar wij last van hadden was dat het grondzeil zo vol gaten zit dat het water daardoor in de tent kwam en we niet meer met pantoffels maar met schoenen aan konden zitten. Het onweerde en elke kaar als het weer voorbij was kwam de bui terug en begon het opnieuw. Het werd er ook koud bij en ik zat in mijn slaapzak met aan de voeten een boodschappentas anders werd mijn slaapzak nat. Tijdens de hele erge hoosbuien bleek ook het tentdak niet waterdicht te zijn. Lang leve Vacansoleil! Er kwam pas iemand langs van hen toen we de eerste echt erge hoosbuien al achter de rug hadden en bij het melden van de problemen wist hij niet meer te zeggen dat hoort bij kamperen. Nou ik heb heel veel gekampeerd maar het belangrijkste was toch voor ons altijd een goed grondzeil. Want het water kwam niet door de ingang zoals hij ze en dan moesten we steentjes onder het zeil voor de ingang leggen dan kwam het water niet binnen terwijl het overal door de gaatjes naar boven borrelde. Het is nog erger dan een emmenthalerkaas. Jan had gezegd ik ben op vakantie dus ik houd de korte broek aan. Nou dat deed hij ook maar over zijn looplegging heen. Niet al te laat naar bed , deels aangekleed want je weet met zulk weer maar nooit.
De tent wasduidelijk niet schoon opgeleverd want de vieze stront onderbroeken van kinderen kwamen onder de bedden vandaan en speeltjes. Achter het keukenblokje ligt het vuil opgehoopt. Een wasrekje waarvan het rekdeel met touwtjes is opgehangen aan de standaard en zo instabiel dat het constant omkiept. Er is heel weinig ampere dus de koelkast uitgezet en ons kacheltje geprobeerd en dat lukte dus we konden het iets warmer houden.