Opnieuw een huis vol stof

Dienstag 26.April
Een betere dag wat het weer betrof. Veel bewolking maar af en toe zon en droog met veel wind. We hadden ook wat vorst vannacht gehad. Op het balkon haalde we zelfs de 20 graden nog even. Stilte voor de sneeuw die voorspeld is. We zijn nog niet van de kou af. Inde bergen is best redelijk veel sneeuw gevallen al, bij ons was het weer snel weg . Maar er schijnt nog een prak te komen.
Een huis vol stof want Jan is aan het hakken geweest voor de leidingen in de muur.
Tussen de middag kwamen Jannick, Ingrid en Theresa ook eten. Jannick werkte in de buurt dus komt hij tussen de middag thuis eten. Hij was weer aan zijn restauratie project bezig. Het ergste stof geruimd maar er ligt echt overal weer een laag bovenop. Er moet nog een stuk uit de vloer dus heeft geen zin om te poetsen op het hoognodige na. Het wachten is op de man die de badkamer komt bekijken.
Niks is veranderlijker dan de mens, hadden Jannick en Jan hun ogenarts afspraak al gewisseld zodat Jan morgen naar de oogarts moet en Jannick met Ingrid mee kan gaan naar het ziekenhuis in Salzburg waar Theresa naar de oogarts moet. Ingrid gaat niet mee dus vroeg Jannick of ik morgen mee ga. Ja lijkt me leuk maar dan moet ik ook een afspraak afzeggen met Trixi en Dominiek. Dus Trixi gebeld en omdat ze vakantie heeft was het geen probleem om de afspraak naar donderdag te zetten.
Maar het is allemaal weer gelukt en ik verheug me op morgen want we gaan ook even langs de Ikea. Nou heb ik geen grote dingen nodig maar ik heb een pepermolen van hen en elke keer als ik Neugewürz nodig heb moet ik de peperkorrels eruit doen en dan de Neugewürz erin en weer andersom. Dus ik hoop dat ze die nog hebben kan ik er nog wat bij kopen. Vind het ook lekker om gesorteerde peper en een zwarte peper uit de molen te hebben.
Net het weerbericht gekeken en brrrrrrrrr inderdaad de sneeuw komt vannacht, morgen en koud want het vriest in de nacht weer.
Vandaag is het precies 30 jaar geleden dat het ongeval met de kerncentrale Tschernobyl was. In Oostenrijk hebben we nog steeds gevolgen daardoor vooral in de bossen is de grond nog sterk radioactief (cäsium) . Het is niet aan te raden om veel paddestoelen uit het wild te eten (die slaan veel straling op) en er zijn gebieden nog extreem verstraald. Wild kan je eten omdat die oppervlakkig grazen maar wild zwijn is af te raden omdat die wroeten. Ook is daardoor in Oostenrijk in sommige gebieden een extreem aantal mensen al overleden aan Pancreaskanker. Waarschijnlijk toch door te veel radioactiviteit in het eten. De gevolgen hebben nog zeker 200 jaar nodig om weg te zijn. Wel wrang voor een land die zelf geen kernenergie heeft. Er wordt ook fel gestreden tegen een aantal kerncentrales die heel dichtbij zijn. Zoals Ksko in Slovenie en een centrale vlak over de grens bij Wenen. Ze hadden al gesloten moeten zijn maar elke keer wordt de tijd dat ze open blijven weer verlengd. Daar hoor je de Europese Unie nooit over.
Het eten voor morgen is al klaar, Kohlrabi Gesnetzelte met rijst. Ruikt heerlijk smaakt heerlijk. Recept van Internet. Kunnen Jan en Ingrid samen eten.

Dit keer een foto van de zoon van mijn zus Els met zijn vriendin Fermalia. Ook een foto van een super blije Björn want Feijenoord wint de KNVB beker.