1e Adventszondag

De adventstijd begint vier zondagen voor Kerstmis. De Advent is de tijd van voorbereiding op het kerstfeest; de tijd waarin de komst en wederkomst van Jezus Christus wordt verwacht. Omdat het Latijnse woord voor 'komst' of 'het komen' 'adventus' is, worden de vier weken vóór Kerst 'Advent' genoemd.

De adventsperiode van dit jaar loopt van zondag 2 december t/m maandag 24 december en duurt 23 dagen.

Adventus
Het woord 'advent' is afgeleid van het Latijn: adventus (= komst, er aan komen) en advenire (= naartoe komen). Letterlijk betekent Advent: God komt naar ons toe. De Advent heeft in de liturgie een dubbel karakter: Het is de voorbereidingstijd op het Kerstfeest, de geboorte van Jezus Christus ruim 2000 jaar geleden.

Eveneens is de Advent de periode van verwachting van Jezus' wederkomst op het einde der tijden, wanneer God alles in allen zal zijn.

Vier zondagen
De Advent omvat ongeveer vier weken. De Advent begint op zondag vier weken voor Kerstmis, dus de zondag tussen 26 november en 4 december. De zondagen van deze tijd heten 1e, 2e, 3e, 4e zondag van de Advent. De Advent telt altijd vier zondagen, terwijl het totaal aantal weekdagen kan variëren van 22 tot 27.

Vanmorgen werd ik pas tegen 8 uur wakker en vlak erna kwam Theresa. Snel bij ons in bed om op te warmen want ze was erg koud. Haar een standje gegeven dat ze wat meer moet aantrekken. In bed gebleven tot Ingrid en Sabrina kwamen. Dan koffie drinken met Ingrid. De was ondertussen van Ingrid gedroogd. Ze bracht het laatste stuk van de lekkere Himbeeren/cheesecake Torte. Die we ons lieten smaken bij de koffie. Jannick kwam tegen 11 uur thuis . Hij had Taxi gereden tot 22 uur gisteravond dan slapen op zijn werk en dan om 3 uur vannacht weer aan het werk tot vanmorgen 10 uur.
Ik heb ons bed afgehaald , een was in de machine, en ondertussen soep aan het koken. Lekker groentesoep en daar doe ik een Kaspressknödels in. Een goed gevulde maaltijdsoep.
Nog 2 wassen te gaan en ons bed weer opmaken dan is het voor vandaag wel weer genoeg. Ingrid vertrekt na het middageten met Sabrina naar Wenen waar ze dan bij haar broer slaapt. Theresa blijft bij ons en Jannick slaapt tot morgenochtend.
Onze eerste kaars brand en we kijken wat wintersport op tv. We begonnen met dames langlauf en Theresa Stadlober heeft goed gepresteerd gisteren 8e en vandaag als 7e eindigen met zware omstandigheden .
Samen met Jan gegeten.
De rest van de dag op de was na niet veel gedaan. Theresa vermaakt zich zelf al de hele middag.
Het is balen maar Jan valt weer af en ik doe zo mijn best om hem te mesten. Hij heeft vanmorgen goed ontbeten en om 11 heeft hij taart gegeten , dan om 12 een bak goed gevulde groentesoep met Kaspressknödel daarvan was hij zo zat dat hij pas om 15 uur een bord spaggetti gegeten heeft. Dan eet hij vanavond nog een bord spaggetti is niet weinig wat hij eet.
Theresa slaapt bij ons dus de rust komt pas weer als zij in bed is. Maar ik heb geen last aan haar.
Hoop dat het morgenochtend niet glad is. Het heeft gehoosd vanmiddag en het was maar 4 graden en later nog maar 3 dus als het kouder wordt kan het wel eens glad worden of de regen wordt weer sneeuw. We brengen Theresa morgenochtend ook naar de Kiga.