Alweer bijna een week voorbij

Oostenrijk, Kleinsölk

Alweer bijna een week voorbij, vandaag was het zeikweer verschrikkelijk en de sneeuwgrens weer naar de 1400 m. Het blijft maar wisselvallig weer.
We zaten vanmiddag al voor de 3e keer deze week zonder elektriciteit Jannick en ik zaten naast elkaar in de werkkamer achter en allebei achter een pc, Jannick was zijn CV en sollicitatie aan het schrijven en ik mijn mail, je hoorde pang en alles was uit. Dat is dan wel even balen. Ik ben maar met Jan meegegaan naar Stainach en heb boodschappen gedaan toen we terug kwamen deed alles het weer. Jannick kreeg visite van een vriendin Ingrid en had zowaar zijn woning opgeruimd. Ze bleef ook nog eten en dat was erg gezellig. Ze trof het want ik had Grieks gekookt. dat kende ze niet maar vond het erg lekker. Ik had witte rijst en tomatenrijst van verse tomaten, kofta, zaziki, gebakken aubergine en dolmadakias en en komkommersalade maakt het af. banaantje , druiven of een appeltje toe.
Jannick mag zijn taxibevoegdheid halen, het AMS betaald het voor hem dan kan hij toch naast school en sport werken. Hij moet het zelf voorschieten en dat is even een probleem (350 euro) maar als hij het rond krijgt met het taxibedrijf dan betalen zij het voor hem of anders schiet Reini het hem voor want de AMS betaald pas als je examen gedaan hebt. De AK heeft in ieder geval Jannicks papieren van de McD en nu zijn geld nog. Gisteren geregeld en morgen heeft hij al zijn eerste lessen. Niet zo ver, in Gröbming bij de Wifi. Omdat de cursus al begonnen is moet hij een deel bij Leoben halen maar dan is hij wel met 6 weken helemaal klaar geloof ik. Een groot taxibedrijf uit Graz gaat in Schladming beginnen. Over 2 weken gaat de nieuwe taxiwet in en veel bedrijven kunnen daar niet aan voldoen. Ze moeten met meters gaan rijden en niet meer zoals voorheen jou ken ik dus 10 euro jou niet dus 25 euro. Plus gediplomeerd personeel hebben. Veel kleine bedrijfjes mogen alleen bv in Ramsau rijden want de rechten voor een gebied moet je kopen. Jannick heeft steeds op vrijdagmiddag en zaterdag les.
Het komt goed uit want het weekend van 29/30 oktober heeft hij geen les. Want er is opkomstplicht. Jannick moet wel lachen want een cursusdeel is ehbo, kan hij wel vrijstelling aanvragen maar hij zegt ik doe het gewoon want dat scheelt in de uren van de opkomstplicht want hij heeft al een deel gemist. En je weet nooit wanneer je echt niet kan.
Afgelopen dinsdag kwam er ineens een traumaheli voorbij en keek waar hij kon landen, de koeien gelijk op hol en hij landde bij de Kleinsölk marmer. Later kwam er ook nog een ambulance. Maar nadat de heli weer op steeg kon je aan de richting zien dat hij niet terug naar de basis ging want die is in Nieder Öblarn daarom was hij ook veel eerder dan de ambulance want die moet uit Gröbming komen. Dan weet je ook dat het ernstig is. De mensen in de omgeving waren best geschrokken want in de eerste instantie dachten we dat er iets bij de marmergroeve gebeurd was en de mensen kennen iedereen daar. Maar er was een houthakker onder een boom gekomen. Zijn collega`s hadden hem naar beneden gebracht tot waar een helikopter kon landen. In ieder geval met ernstig schedel en hersenletsel afgevoerd naar Salzburg. Tja dat soort ongelukken gebeurd hier nog al eens.