Airpower

Oostenrijk, Flatschach

Op tijd terug want de monteur zou komen om 8 uur. Nou wij waren klaar, Marjo en Herman waren klaar maar geen monteur. Dan kwam hij en ging aan het werk en het ging helemaal lukken. Dan Marjo en Herman uitgenodigd om een kop koffie bij het restaurant te drinken. Terwijl we er zaten kregen we te horen dat ze gingen proefdraaien. Dus Jan en Herman weg. Daarna zijn Herman en Marjo terug gegaan naar Italie. Jan is nog een poos met de monteur bezig geweest. Dan de papieren invullen. Het is nu eindelijk klaar en goed gekeurd en de certificaten zijn er op eentje na die hij te weinig had. Na maanden van gezeur zitten we nu op het gasnet.Daarna kon Jan zijn middageten eten en ging hij even buiten zitten en vielen zijn ogen toe. David de Engelse courier kwam kijken en die ontplofte bijna van woede. Ze mochten niet tijdelijk op flessen en meosten hun geysers, kookplaten en ovens eruit halen. Dat terwijl er gasten in zaten. Ze moesten alles van 30 mb eruit halen en vervangen voor 50 mb Kosten uiteindelijk 45000 pound. ongeveer 38000 Euro. Bij ons is alles aangesloten op 50 mb met een verdeler naar 30 mb.. Dus niet te snel opgeven .
Onze gasten Nettie en Johan vroegen of we wat kwamen drinken. Dus een poosje bij hen gezeten en ongelooflijk gelachen.
Ik moest naar de wc bij hen en daar stonden op het plankje 2 eidopjes met elk een opzetborsteltje van de elektrische tandenborstel. Dat vond ik knus en huiselijk. We gebruiken de eidopjes om er een borrel uit te drinken maar deze kenden we nog niet.
Morgen hebben we 2 vertrekken die eigenlijk tot zaterdag geboekt hebben maar een dag eerder weg willen. De Denen omdat ze onderweg een kasteel willen bezoeken en de anderen wilden gewoon zaterdag thuis zijn. Nou gaan de Denen om 8 uur weg dus geen probleem maar de andere gasten willen pas om 14 uur weg.

Vrijdag 28 juni
We waren redelijk vroeg al bezig, gasten uitgezwaaid. Dan vlug spullen pakken en richting Zeltweg voor de airpower 2013.
Vlak voor Zeltweg stonden we stil en het duurde 1 1/2 uur voor we de laatste 2 km hadden afgelegd. We konden wel gelijk vanaf 9 uur de vliegshow vanuit de auto zien. Dan naar een van de enorme parkeerterreinen en het parkeren kostte 10 Euro. Er waren echt enorme parkeerterreinen en campingterreinen. Dan een stuk lopen naar de luchtmachtbasis. Het was al om 7 uur open en de show is van 9 tot 17.30.deel waar van alles te doen was. Veel ouders hebben hun kinderen gehoor beveiliging opgezet. Maar ondanks de waarschuwingen om kleine kinderen te beschermen liepen er meer mensen met hun kinderen zonder bescherming.Het viel mij nog mee behalve als die F16 in de lucht gingen. Er doen 250 piloten aan mee uit 21 landen en 200 vliegtuigen. Eregast is Felix Baumgartner met zijn capsule. Er worden 300000 bezoekers verwacht en 60 000 autos.
Morgen is dat ook zo en dan worden er nog meer mensen verwacht. De basis is enorm en genoeg ruimte om te zitten of rond te lopen. Overal kramen met eten en drinken en merchandysing. Overal toiletten die ook steeds geleegd werden. De vliegtuigen uit de shows kan je ook bezichtigen. Ik heb wel eens meer vluchtshows gezien maar deze slaat alles. De grootste van Europa en ik vond het best spectaculair. Er was een groot kinderdeel waar veel te doen was. Wij hebben genoten en zijn rondom 15 uur terug gegaan. Het was zwaar bewolkt helaas maar je voelde wel de zon achter de bewolking.

Morgen weer 3 vertrek en 3 aankomsten. Er zijn nog wat kleine klusjes voor Jan zoals een wastafel die langzaam doorloopt. Dus dan komen we de dag ook wel weer door.