Wenen en Akademikerball

Oostenrijk, Wien

Freitag 29.Jänner
Heerlijk geslapen en dan poedelen in de mooie badkamer. Dan maar eens gaan kijken of we het ontbijt konden nuttigen. Dat was wouw fantastisch ontbijt in een prachtige ambiance. Het gebeurd niet vaak dat je vers gezette thee krijgt die je eerst hebt uitgezocht. Meestal krijg je een theezakje .
Er was van alles , groente, fruit, yoghurt , granen, verschillende broodsoorten, heel veel zoet en hartig beleg, warm en koud. Gewoon zo veel.
Na het ontbijt naar de kamer terug , alles naar de auto gebracht , afgerekend en dan op weg naar het centrum. De auto mochten we nog in de parkeergarage van het hotel laten staan. We konden ook met het openbaar vervoer wat direct om de hoek was maar we besloten te gaan lopen. Het was een beetje miezerig weer. Eerst zijn we naar het consulaat gelopen en we dachten we vragen gewoon of er nog een afspraak vroeger vrij is, maar hij kon direct voor zijn paspoort. We willen graag in een nieuw paspoort dat er bij staat gehuwd met maar dan moet je een huwelijksuittreksel hebben. Ik zei haar maar we hebben toch een trouwboekje dus ik scan het in en stuur het naar het consulaat en die sturen alles naar Nederland als het niet goed is horen we het wel weer. Ik vind dat er maar weinig info gegeven wordt over benodigde papieren bij aanvraag als je in het buitenland woont. Je moet maar gokken dat je het goed hebt. In Oostenrijk lopen we vaak tegen problemen aan dat we beide een andere naam dragen en dan wordt je niet als getrouwd gezien. De Nederlandse staat zegt niemand kan zijn naam verliezen en daardoor is het alom geaccepteerd dat beide personen een andere naam dragen. Dat is niet overal zo en dus ook niet in Oostenrijk. Vandaar dat we we de aanvulling getrouwd met willen. Dat hadden we van andere Nederlanders in Oostenrijk gehoord. Het lijkt erop dat Jan erg veel moeite moet doen om een paspoort te krijgen . We zijn al heel wat verder dan in Nederland betaald is het en de aanvraag is er ook.
Gelijk gevraagd hoe en wat want vandaag is het Akademikerball in de Hofburg dat brengt heel veel problemen mee want dan treffen zich extreem rechts op de andere meestal links. Ze vertelde ons dat ook het consulaat daarom vroeger dicht gaat en zei ons beter niet in het centrum zijn dus voor ons stond het vast dat we op tijd vertrekken. Overal stonden al dranghekken , de overheids gebouwen waren al dicht , de Hofburggarten al dicht , bezichtigingen gingen niet door , winkels gingen ook vroeger dicht en ondertussen begon er al aardig wat politie aan te komen en ME. We hebben een poosje rondgekeken en dan toch weg gegaan . Als je meer wil weten over dat Akademikerball dan kan je het lezen op https://de.wikipedia.org/wiki/Wiener_Akademikerball Onderweg naar het hotel gaan eten. Overal vreettentjes in alle soorten en maten eten. Maar Jan eet geen Japans, geen sushi, ook niet wat anders bij de sushi, geen Perzisch en een hele hoop ook niet. Toen kwamen we langs een Vietnamees en daar stonden zeg maar loempiaatjes op de kaart en dus dat wilde hij wel. IK had dus allemaal voorgerechten besteld want bij alle gerechten waren het er 2. Verschillende gehakt balletjes op stokjes en die vond hij wel lekker, maar die loempiaatjes waren heel wat anders . Ik vond het heerlijk maar Jan dus niet. Het was verse groente in een soort geleilaag waar dan een stukje vlees tussen zat of garnalen. Dar was een soort pindasaus bij van noten maar leek niet op ons bekende pindasaus maar wel erg lekker. Nou Jan dus niet. Dan een heerlijke noodlesoep waar hij de bouillon van at maar niet de noodles . Ik geloof wel het vlees eruit gegeten. Tja ik vond het heerlijk. Schnitzel kan je altijd eten en ik wilde niet hetzelfde gaan eten als gisteren.
Terwijl we zaten te eten kwamen de busjes vol met agenten voorbij, de waterkanonwagen, kranen
en weet ik wat er allemaal voorbij kwam. Dus tijd om te gaan. Bij het hotel de sleutel gehaald voor de garage en nog even naar de toilet daar en weg. Onderweg hoorde we al van de eerste problemen in het verkeer door de afzettingen. Het was erg druk want er begonnen vandaag al Energieferien. Bij de Semmering de eerste grote problemen door een zwaar ongeluk. Moet vreselijk hard gegaan zijn want de totaal aan alle kanten vernielde auto moest uit de bomen gehaald worden naast de snelweg en over de railing waarbij zelfs bomen verwijderd moesten worden. Gelijk daarna in de tunnel een vrachtwagen met pech die er eerst uitgesleept moest worden en dan gelijk een Baustelle. Voor de rest was het prachtig weer tegen de middag geworden en dat was onderweg overal ook zo. Kwart voor 6 waren we weer thuis en helaas waren Theresa en Ingrid niet thuis.
Die kwamen wat later en ik naar beneden en Theresa ging al naar bed maar liet me vol trots haar medaille van de Rennen vandaag zien. Ingrid zei me ze wilde vandaag niet zo en had samen met de lerares de Rennen gedaan. Ach ze is pas 3 en misschien te veel spanning. Ik ben trots op haar en ze heeft ook een oorkonde gekregen en ze was 6e van de 7. Nou niet laatste toch?En wel de jongste en kleinste.Ze hadden boven eerst mooi en zonnig weer maar toen de wedstrijd begon was er mist.