Dagje Salzburg

Oostenrijk, Salzburg

Lachen ik heb de kerstkoekjes gewonnen van de gemeente Gröbming op facebook Je moest een Adventswens schrijven om de koekjes te kunnen winnen
Das Feuer lodert, die Kerze brennt,
das ist kein Wunder: der Advent.
Während wir hier sitzen, und den Kuchen genießen,
müssen andere auf der Welt viele Tränen vergießen.
Denn so gut wie uns geht es nicht allen,
es sind zwei Welten, die aufeinanderprallen.
Auf der einen Seite Luxus und jede Menge Geld,
auf der anderen Leid und eine ärmliche Welt.
Daran sollten wir denken, während wir hier sitzen,
und über Gans, Ente und Kuchen schwitzen.
Ich wünsche Ihnen allen eine schöne Adventszeit und wir essen immer gerne Kekse

Ze wilden het vandaag komen brengen maar dan zijn wij er niet .

Vanmorgen werd ik wakker van de wekker om 8. Een poosje in bed tv kijken en dan opgestaan enz. Ingrid kwam met Sabrina op een snelle koffie. Sabrina bleek hele hoge infectie waarden te hebben en heeft met grote waarschijnlijkheid dus voorhoofdholt en bijholte ontsteking. Daar loopt dat kind dus al een hele poos mee. Dan is het tragisch dat ze niets kan zeggen maar ook dat ze aan heel veel gewend is. Ze gaf bij de dokter geen kik bij het bloedprikken en keek erna en zij oooooooo. Nu aan een antibioticakuur. Ze mag deze week uit thuis blijven. Na de koffie tegen 10 gingen Jan en ik op weg naar Salzburg waar hij een afspraak had bij de Dopplerkliniek. Maar eerst naar Prenner om de doos met die stoelnagels terug te brengen , we hadden er 200 uitgehaald dus 20 Euro .
Het was vrij rustig op de weg en we waren snel voorbij de wegwerkzaamheden maar niet bij de eerste tunnel daar was blokwijze rijden. Dus een poos ervoor gestaan. We waren mooi op tijd bij de Leiner waar we altijd parkeren en waar ik een gratis waterkaraf op een bon voor Ingrid ging halen. Daarna heeft Jan die naar de auto gebracht en bleef hij wachten want een stukje verder zit de kapper waar ik altijd heen ga. Ik kon gelijk gaan zitten ook al was ik 10 minuten vroeger dan de afspraak. Heide is een aardige dame en ik ben altijd tevreden over mijn haar. Het was nu echt uitmesten. Maar weer helemaal tevreden. Dan met Jan samen naar het Europark winkelcentrum, daar zit een Eurospar en die hebben altijd veel lekkere dingen om te eten. Dus Jan ging voor een grote Baquette met kaas en een caramelkoffie en ik nam Japanse vleesspiesjes met een sausje en ook een stokje met kaas. en dezelfde caramelkoffie. Dan naar de auto en daar in gegeten. We waren mooi op tijd daar weg en kwamen bij de kliniek aan. Je komt makkelijker in de gevangenis binnen dan in een ziekenhuis. We moesten eerst door een soort controle post , papieren invullen , koorts meten, nog meer controle en gelukkig mocht ik mee als begeleider van Jan. Dan naar het juiste gebouw gelopen en weer controle , dan de receptie en dan de rode lijn volgen ondergronds naar het gebouw en waar de lijn stopte weer melden. Die bracht ons naar de juiste gang en daar wachten. Daar kwam weer iemand en we zeieden we wachten hier gelukkig kwam toen de arts er al aan en we wezen op haar en die vertelde de receptie daar waar ze altijd zit als er mensen voor haar komen. Waar ik al bang voor was de MRI opnames van Jan waren onbruikbaar omdat we geen cd hadden maar ze dat tegenwoordig in een patientenbox zetten maar zodanig dat een arts er niet mee kan werken en ze zei belachelijk ik bepaal zelf wat er op de opnames te zien is. Het zogenaamde Befund was alleen maar goed. Daar kon ze ook niets mee Heeft ze iemand gebeld van de technische dienst die overspeelt de opnames op hun systeem zodat ze het kan vergroten en draaien en kan inzien. Dat duurt een 14 dagen waarschijnlijk voor het klaar is. Afgesproken dat als het goed is we de papieren en zo thuis krijgen en als er iets niet goed is dan neemt ze contact op. Als we de volgende keer geen afspraak kunnen krijgen bij Doringer instituut in Salzburg moeten we haar bellen dan zorgt zij ervoor dat we daar of in de Doppler terecht kunnen. Maar niet meer naar het instituut in Liezen. Jan moest nog even bloed prikken voor de stollingswaarden en daar met de verpleegster aan het praten. Ik zei haar hopelijk lukt het want we hbben nogal weinig gedronken. Ze bood ons aan een eindje verder staat een karaf leidingwater en een fles mineraal neem maar bekers staan er ook. Gingen we weg gaf ze ons nog pakjes sinaasappelsap ze zei die gooie ze anders toch weg. Het zijn altijd aardige en lieve mensen die we daar treffen . Dus we konden vrij snel weg al was het toch alweer 4 uur. De terugreis verliep vlotjes en alleen het laatste stukje al totaal donker.
Het museum heeft een nieuwe aanwinst.

Weihnachten für das Museum Gröbming.
Durch Zufall wurde im Kunsthaus Bassenge in Berlin ein altes Aquarell von Gröbming aus der Biedermeierzeit, unter dem Motto, "ein Dorf in Kärnten oder Steiermark", entdeckt. Bei der Versteigerung hat der Vorstand des Museum Gröbming den Zuschlag erhalten.
Wir würden uns über einen Sponsor freuen und werden das Aquarell 2021 im Museum Gröbming ausstellen.