Wat een kouuuuuuuuuuuu

Oostenrijk, Tipschern

Freitag 6.Jänner
Drei Könige
Zo ik schrok wakker van de wekker, dan ben ik altijd moe maar het was niet anders.
Om half 8 kwam Dominik die een hele poos onder een deken op de bank tv aan het kijken was. Tot Theresa kwam en de rust was weg.
Het stormt nog steeds heel erg maar sneeuwen is wel gestopt af en toe wat miezersneeuw. Gegeten met zijn allen, ik had nog tagliatelli net tomaten en chili en in de diepvries nog inktvis. Dus de inktvis gebakken met allerlei dingen en door de tagliatelli en smaakte erg lekker. Vond Theresa niet maar Dominik heeft goed gegeten en Ingrid liet het zich ook smaken. Jannick was al heel vroeg vanmorgen weg want die heeft een Eisstockschiessen in Tipschern bij Gasthaus Schrempf naast de B320. Hij speelt met een Feuerwehrteam van Gröbming. Hij heeft sinds deze week een eigen Eisstock. Er komen 24 teams aan de start dus best veel. Spelregels zijn volgens Brauchtum en anders dan officiele wedstrijden. Jannick speelt met een hele zware Stock van 5,5 kilo.
Na het middageten wij ons aangekleed en samen met Theresa en Dominik op pad. Eerst even langs Annemarieke om een kratje terug te brengen en dan gaan kijken bij het Eisstockschiessen. Het was zo koudddddddddddddddddddd met die wind en nog een partij waar Jannick speelde gekeken en toen begon het ook weer heel hard te sneeuwen en was het voor ons tijd om naar de warme kachel te gaan.
Dominik viel gelijk in slaap en ik aan de koffie om warm te worden. (en zelfs een klein powernapje)
Ondertussen gaat het hier bij ons ook weer los met de sneeuwval. Soms hoor ik de wind gewoon loeien . Binnen niet zo erg maar buiten niet prettig.
Voor vannacht geven ze toch weer -20 voor het Ennstal op maar dan lig ik lekker in mijn bed. Trixi kwam Dominik halen en zei dat het waar ze werkt -20 vandaag was en dus vele malen kouder door de extreme wind en dat er allemaal huilende kinderen met bevroren vingertjes binnen kwamen. Dat ouders niet wijzer zijn op dit soort dagen vooral kinderen juist omdat ze van die kleine vingertjes en tenen hebben heel snel bevriezingsverschijnselen. Maar er moet geskied worden daar zijn ze voor gekomen. Hoor net op tv dat door de wind de kou verdubbeld en het koudste op de piste was met -23 graden dus gevoelmatig -46!!!! En het blijft zo koud de komende dagenEn dan heb je jojoooooos die denken dat je met deze wind en deze hoeveelheden sneeuw kan freeskiing in korte tijd 2 lawineabgangen in Haus/Ennstal met bedolven mensen ze konden terwijl ze op de ene plek bezig waren gelijk naar de volgende. Geen idee of ze het allen overleeft hebben maar hoed om kan je zijn. Hoogste lawine alarmstufe.