Een talent in Obertilliach, een terugblik.

Nederland, Gouda

De krokusvakantie was voor mij de mogelijkheid om met Jannick samen eens te gaan langlaufen. We hadden een redelijk sneeuwzeker gebied uitgezocht in Oost Tirol.. We verbleven in het dorp Obertilliach dat dorp staat geheel onder monumentenzorg. Alles is voor de deur, skipistes, loipen (60km) Dubbelspoor en skating loipen.

Bij aankomst bleek er voldoende sneeuw te zijn hoewel er ook ijzige loipen waren. Voor mij een nachtmerrie maar voor Jannick het toppunt van langlaufracing. Gelukkig viel er gelijk de tweede dag een flinke hoeveelheid nieuwe sneeuw wat het voor mij een stuk fijner maakte. De leraar verbaasde zich dat er een kind bij was , in het hele seizoen is hij het enige ingeschreven kind. Kinderen gaan tegenwoordig allemaal skien.

Na drie ochtenden lessen met Jannick zei hij dat hij Jannick niets meer leren kon. Een natuurtalent in de sneeeuw volgens hem. Jannick was de beste van de hele groep met verder alleen volwassenen die mee mocht om de ijzige piste af te gaan op de langlaufskies. Er schuilt een echte renner in hem. Ik wil dan ook onze instructeurs bij de langlauf Gerard en Ria bedanken die hem dit hebben bijgebracht. Jannick kan tot grote hilariteit van iedereen en zijn leraren zelfs de ijzige skipistes af op zijn langlaufskies.
De laatste 2 dagen heeft hij in een paar uurtjes leren snowboarden. Ook daarvoor heeft hij talent, vooral in de snelle afdaling. Hij kreeg daar ook een bijnaam de Kamikaze.
Ik denk dat de mensen die hem wel eens hebben gezien in de lessen op de baan zich er iets bij kunnen voorstellen.. Ik kreeg de raad mee hem vooral te blijven motiveren.. Helaas is het maar een weekje per jaar voor ons mogelijk in de sneeuw te oefenen. Maar instructoren bereid je maar voor volgend jaar is hij er weer-
Dit stukje geschreven voor de langlaufverenigingsblad.