Naar de almen

Oostenrijk, Kleinsölk

Zaterdag
vanochtend vroeg eruit want Jan en ik gingen mee naar de almen. Wij reden met Hansl (opa) in de jeep mee en Gabi ook. Bepakt en gezakt. Achter ons aan kwamen Hannes en Elfriede met de vrachtwagen. Het is een aardige rit naar de Vordere Striegleralm en je hutselt goed door elkaar. De vrachtwagen kan alleen stapvoets rijden. Er waren veel boeren met familie in de almen beesten zoeken en weghalen. De hut ligt op zo`n 1500 meter en is ergens uit 1800.
Jan en ik gingen met Hannes hekwerken weghalen. Ik pastte op de spullen en Hannes en Jan gingen de plastik paaltjes weghalen. Hannes kwam terug en Jan veel later want die was dus omhoog heel steil tot aan de rotsen geklauterd want lopen gaat niet door de steilte. Hannes kan dat niet met zijn been. Hannes heeft al tegen Jan gezegd dan kan jij ze in het voorjaar ook weer gaan zetten want jij weet nu waar. Ondertussen had Elfriede de kacheloven flink heet opgestookt want ze ging krapfen bakken. We gingen eten, we hadden krapfen die je dan vult met een geprakte aardappel een beetje zout en wat Steierkas dan oprolt en smullen. Een biertje of een radler erbij.

Ondertussen was het al de hele morgen speuren met verrekijkers naar de schapen. En ik had terwijl Jan en Hannes aan het werk waren er helemaal boven op de berg een kudde van minstens 24 gevonden. Elfriede vrij dichtbij op de berg had er 7 gevonden. Volgens Hannes moesten het er rond de 38 zijn bij elkaar. Opa en Gabi waren al de hele ochtend koeien naar beneden drijven en hekken weghalen aan de andere kant in de bergen. Na het eten gingen Elfriede en Hannes , Jan en ik richting waterval omhoog en ondertussen zoeken naar de kalveren. Die hadden we vrij snel gevonden en Jan en ik zijn doorgelopen naar de waterval op de hintere Striegleralm en Hannes en Elfriede zijn de kalveren gaan drijven. Toen wij bij de waterval stonden zagen we de bui al hangen maar we konden hem niet voorblijven dus we kwamen doorweekt bij de almhut terug. Ik ben dan even in slaapgevallen aan de tafel en opa lag even op zijn bed , lachen met zijn laarzen aan die dan helemaal over het bed uitstaken. Maar ja die man is meestal om 4 uur al aan het melken. Dan zijn Elfriede, de broer van opa en daar een kleinzoon van weer omhoog geklauterd om die 7 schapen die vrij laag gesignaleerd waren naar beneden te brengen. Al met al waren het aardig wat schapen die al gevonden zijn die in de vrachtwagen zaten en wij reden terug met een trailer met 2 koeien erin.
Er staan nog veel dieren in de almen en die 24 schapen helemaal bovenop moeten ook nog naar beneden gedreven worden. Dan moeten alle wagens schoongespoten worden want er ligt dan een dikke lading troep in.

Jannick is de hele dag in Öblarn bij het vliegfeest. Hij heeft vandaag de ambulance schade gereden.
Heeft een hekje overzien bij het achteruit rijden. Verder hebben wij hem nog niet gezien want hij is nog niet terug. Hij gaat waarschijnlijk tussen nu en 3 weken een keer parachute springen. Hij heeft dat aangeboden gekregen .
Hij zou morgen een oefening in de bergen hebben maar die is afgezegd door de sneeuwverwachting.
Gisteravond had hij zijn eerste belangrijke vergadering van de Wasserrettung. Het was met de Landeshauptmann Franz Voves. Jannick zei het ging er heet aan toe. Jannick heeft als referent 5 stemmen.
Hij zei dat een collega van hem nogal van leer trok en hem toen een por gaf van zeg jij ook eens iets. Dat viel hem niet mee en hij zei wel dat hij rustig onder woorden kon brengen wat hij vond.
Valt niet mee als je pas 20 bent en dan een belangrijke functie krijgt. Maar wel goed voor hem.
Ook heeft hij definitief van het rode kruis gehoord dat hij volgend jaar toegelaten is voor de bestuurderscursus 1 en met grote zekerheid ook 2. Dan mag hij in ieder geval van de zomer werken voor het rode kruis. Dat brengt meer op dan werken voor de McD die je belazeren. Hij hoopt nog steeds op een vaste baan en met 2013 ( weltmeisterschaften ski in Schladming) in het vooruitzicht zou dat misschien gaan lukken. Daarom is het zo belangrijk dat hij die opleidingen doet.