Geweldige dag in Salzburg inclusief Wasserspiele

Oostenrijk, Salzburg

S onntag 10.Juli
Vroeg op en we werden verrast om dat Felicia een vogel kwam brengen die ze gevangen had. We hebben haar geprezen en bedankt voor het cadeau en haar snoepjes gegeven en wij de vogel weg genomen. Dan inderdaad om 8 uur op weg. Wij gingen eerst Dominik halen en dan in Schladming tanken en een vignet halen. Toen wij daar klaar waren kwam Jannick ook tanken, zij waren eerst onbijt halen bij de McD. We waren aardig gelijk in Salzburg bij de Hellbrun Zoo. We kochten een familiecombikaart voor ons en Dominik en Jannick en Ingrid losse combikaarten want Theresa is nog vrij. We hebben de morgen in de dierentuin doorgebracht veel dieren ook gezien en dan een ijsje eten en daarna naar de auto. De lege drankflessen omgeruild voor volle en broodjes bij de auto gegeten. Dan naar Hellbrun gewandeld en daar eerst het slot bekeken en dan wat op het terras drinken. Dan was het tijd voor de Wasserspiele rondleiding. Dat was zo leuk en zo lachen maar ok erg mooi. En ik werd eenmaal vol door het water gepakt en had geen droge draad meer. Dus wel iets voor het warme weer. In de vijvers zwommen allerlei vissen maar ook Steur. Die zijn zo enorm groot.
We zijn dan naar het Volksmuseum geklommen niet zo groot maar wel interressant. De kinderen waren al tevreden bij binnenkomst want die kregen een chocolade Taler van het museum. Dan zijn we verder naar boven geklommen naar het uitzichtpunt over de stad Salzburg. Weer naar beneden en naar het Steintheater gelopen. Jannick was de trappen naar beneden gegaan en gaf een voorstelling in het Theater ondertussen een Pokemon vangen die daar ook op zijn telefoon was. Heel bijzonder dat het Theater in de rotsen is uitgehouwen. Dan waren we het zat en wilden gaan eten bij de Chinees. Helaas pindakaas het was 16 uur en ging pas om half 6 weer open. Dan zijn we naar de Rossbrauerei gegaan waar we in de Biergarten gegeten hebben. Ik heb in de auto mijn schoenen uitgedaan zo dik waren mijn voeten en ook mijn duim was flink dik.
Wij hebben Dominik weer thuis afgezet Trixi kwam gelijk na ons aan van haar werk. Thuis bleek het in de schaduw op het balkon nog steed 28 graden te zijn , het was een hele dikke dertiger vandaag en best erg warm.
Das Monatsschlössl (ursprünglich Waldems-Schlösschen genannt) wurde 1615 erbaut und blickt vom Hellbrunnerberg auf das Zentrum des Ziergartens. In diesem Schlösschen befindet sich heute das Salzburger Volkskundemuseum. Einzigartig ist das zur Gänze in den Konglomeratfels gehauene wildromantische Steintheater am Hellbrunnerberg. Hier fand 1617 vermutlich die erste Opernaufführung Mitteleuropas statt, nämlich L'Orfeo von Claudio Monteverdi.

Einzigartig ist das fast zur Gänze in den Konglomeratfels gehauene wildromantischeSteintheater am Hellbrunner Berg. Hier ist am 31. August 1617 die erste Freiluft-Opernaufführung Europas dokumentiert, nämlich "Orfeo" von Claudio Monteverdi. Die erste bekannte Opernaufführung Mitteleuropas selbst fand wenige Jahre vorher im Carabinierisaal der Alten Residenz in der Stadt Salzburg statt. Ob schon früher im Steintheater (auch Felsentheater genannt) Aufführungen stattfanden, ist urkundlich bisher nicht geklärt.
Das Steintheater ließ Fürsterzbischof Markus Sittikus von Hohenems erbauen. Es befand sich hier ursprünglich ein Steinbruch, in dem Material für den Bau von Schloss Hellbrunn gebrochen wurde. Der Bau wurde spätestens 1615 fertiggestellt. Die Verquickung von Natur und Kultur als Motiv von Hellbrunn kommt auch im Steintheater erneut in seiner Einzigartigkeit zum Ausdruck. Numen vel dissita jungit - Im Göttlichen vereinen sich alle Gegensätze.

Al met al wil je een leuke dag in Salzburg, dan is die combikaart en heel mooi weer de ideale combinatie. Wij hebben genoten en dan hebben we nog niet eens alle tuinen van Hellbrun gezien.