En weer terug

Oostenrijk, Seefeld in Tirol

zaterdag 12 februari

Vroeg op want we moesten om 8 uur in het stadion zijn voor het inschieten, het was nog bewolkt en koud. Toen bleek dat het parcours echt levensgevaarlijk was, in de training veel ongevallen ongeveer 9 van de 10 vlogen in een bepaalde afdaling uit de bocht of vielen echt gigantisch, ik heb er een zien vallen echt 5x compleet over de kop bij het eerste neerkomen braken zijn skies allebei dan in de volgende zijn stokken. Mijn hart stond stil.
Toen ook Iris eruit vloog en even later weer iemand die zo ver eruit vloog dat ze op de weg terecht kwam waar een auto aankwam had ik zoiets van onverantwoord. En dat deden ze nog zonder wapen op de rug. Er waren worldcup lopers die de bocht ook niet hielden en er dus uitgingen.
Dat vonden velen coaches en trainers ook te gevaarlijk en er werd protest aangetekend tegen het parcours. Want er zat nog zo,n afdaling in met ook nog 2 bochten erin waar het erg moeilijk was. Uiteindelijk werd het parcours 140 meter ingekort en hadden ze de afvaart die zo rampzalig eindigde voor velen er niet meer in. Het is ook een moeilijk parcours voor biathlon omdat er een flinke klim voorafgaand aan het schieten is.
Ik had Jannick gevraagd toen die afdaling er nog in zat moet je het niet nog een keer proberen maar hij zij nee want het gevaar is juist dat de sneeuw daar week is en weinig en bij elke atleet die erover gaat weer anders is. Rondom 9 kwam de zon met volle kracht weer door en dat maakte het parcours toch weer anders. Ze hadden ander weer voorspeld.
Jannick liep een goede race, schoot 0-1 wat erg goed is en liep ook goed. We weten niet precies waar geeindigd ergens van 11e of 13e .Met 4 minuten achter de nummer 1. Een goede prestatie voor zijn debuut. Ik vroeg hem waarom hij veel langzamer omhoog ging dan in de training en hij zei me, als je snel omhoog loopt beven je benen boven en met zo,n complexe afdaling heb je al de kracht in de benen nodig om goed beneden te komen. Hij heeft me ook gezegd dat hij voor het eerst van zijn leven bang in de afdaling was.
Dus ook een leerproces achter de rug en hij kijkt toch heel tevreden terug.

Het is een enorm sportcomplex in Seefeld, pistes, schansen, biatlon en langlauf allemaal bij elkaar. Het was er ook heel erg druk met toeristen. Veel publiek dus ook.

Marjanne het is jammer dat we jullie niet getroffen hebben maar we wilden zo snel als mogelijk naar huis terug rijden en de Schulerwedstrijden begonnen pas in de middag.

Christel had ons gevraagd of we de meisjes mee wilden nemen om bij Meelis hun vader af te leveren. Die woont nog in hun oude huis in Haus. Dat werd passen en meten want we waren met Jannicks auto. Mark Waldhuber neemt de skitas met alle skies van Jannick mee want anders ging het niet. We zeiden Christel nog had het maar gevraagd voor we weg gingen want dan waren we met de ander auto gegaan. Maar ze kwam pas later op het idee . De kinderen hebben komende week vakantie vandaar dat ze naar hun papa kunnen.
Wordt Jannick ook nog door een ander biatlete gebeld, Sabrina woont in Saalfelden en had geen vervoer terug omdat iedereen over Duitsland rijd. Ze baalde flink want haar team bleef nog voor de Schuler wedstrijden van zaterdag en zondag en dat kost haar een overnachting meer a 70 euro. Maar wij hadden echt geen plaats meer. Ze waren haar vergeten te zeggen dat het zo was anders had ze het ook wel gevraagd voor ze weg was gegaan en ook dan hadden we de andere auto genomen.
We reden weer binnendoor terug en dat scheelde veel files. Omdat we bij Innsbrück verkeerde afslag hadden genomen omzeilde we bij toeval enorme files die daar stonden.
Ook op de terug weg waren we een keer het doel van een idioot, een bejaarde in een spiksplinter nieuwe dure auto ( we snappen nu waarom een nieuwe) die van links ons van de weg af probeerde te duwen , zelfs na toeteren van ons en knipperen met de lichten van de achter rijdende auto,s gewoon door bleef rijden en we met zijn drieen op 2 banen reden.
Later zagen we hoe hij het nog een keer deed met een vrachtwagen. Duidelijk iemand die niet meer op de weg thuis hoort. Maar dit hebben we nog nooit gehad . Ik rij al alle jaren met Jannick mee sinds zijn rijbewijs en door heel Europa , maar dit was ongekend de velen bijna ongevallen.
Jan belde om te vragen waar we waren en vertelde dat het al de hele dag regende en het net was over gegaan in sneeuw. Wij reden voorbij Saalfelden en nog vol in de zon.
Toen we op het laatste stuk boven op de pas reden, sloeg het weer om en reden we in dikken mist. We kwamen vandaar in het grauwe natte weer.
De kinders afgeleverd bij Meelis en Jan haalde mij daar ook op met mijn bagage en Jannick bleef in Schladming. Moet morgen om 8 uur in Ramsau weer beginnen.

Zaterdag
Rondom 9 uur kwam de zon opnieuw in alle hevigheid door en werd het lagere deel van het parcours fondant. Het werd levensgevaarlijk want de afdaling was helemaal vereist en dan kwam er een hele scherpe bocht en haaks in het fondant. Binnen een paar minuten waren in de training ongeveer 3 van de 4 atleten er uit gevlogen, vele skies en stokken gebroken en zelfs schoenen gesneuveld. Nog niet gehad over de zeer ernstige valpartijen waarbij atleten tot 4 x over de kop vlogen. Ook Worldcup atleten hadden problemen en er werd door trainers en coaches protest aangetekend tegen het parcours. Er was nog zo,n gevaarlijke afdaling erg vereist en met scherpe bochten. Het deel waarbij we van het eis met volle snelheid in de fondant kwamen werd eruit genomen.
Ik had een goede wedstrijd, met een 0-1 schietprestatie kon ik tevreden zijn. Ik kwam als 9e binnen. Ik geloof met ongeveer 4 minuten op de nummer 1.
Ik heb een voorzichtige wedstrijd gelopen, ik kon veel harder naar boven maar dan krijg je knik in de knieen en want ik had alle concentratie en kracht nodig om weer naar beneden te komen.
Dan vlug naar huis omkleden en mijn andere skies ophalen die met Mark mee gaan in de auto. Want ik kreeg 2 passagiertjes mee naar Haus. De kinders van Christel gingen naar Meelis hun papa. Ze hebben de hele komende week vakantie. Kreeg ik ook nog een verzoek van Sabrina om mee te rijden maar dat lukte gezien de vele bagage echt niet. Die woont in Saalfelden en daar kwamen we langs.
Mijn pa belde om te vragen waar we waren en wij waren bijna bovenop de pas, hij vertelde dat het al de hele dag regende en net was over gegaan op sneeuw. Wij kwamen uit het super mooie warme weer en bovenop de pas gingen we ook het slechte weer in.
De kinderen afgeleverd bij Meelis en ik naar Schladming en mijn moeder door mijn pa opgehaald naar huis.
Zondag
Langlaufdag bij Fit en Fun, geen lekker weer en een lange dag.
In de avond had ik nog zwemtraining van de redding. Maar dat vond ik wel lekker.