Salzwelten

Oostenrijk, Altaussee

Een hele onrustige nacht omdat ik heel vaak naar het toilet moest. Ik denk dat ik met die hitte veel vocht heb vastgehouden en nu weer loslaat. Maar wel opgestaan omdat ik ook nog voor controle naar de huisarts in Stein moest. Maar eerst koffie drinken met Ingrid en daarna zijn we naar Stein gereden, Het is bijna niet te bevatten dat je van dikke dertigers naar 30 tot 50 cm sneeuw kan gaan en dan weer terug naar warm weer het werd zeker 25 graden vandaag al was er in de morgen vorst aan de grond. Strak blauwe lucht heerlijk.
We besloten om na het middageten naar de Salzwelten in Altaussee te gaan. Uiteraard ging Theresa mee. We hebben de Steiermarkcard en als Jan volgende week het ziekenhuis in gaat hebben we daar niets meer aan want hij zal niet snel eruit komen. De kaart loopt wel tot einde oktober. En omdat het deze week in ieder geval nog warm en zonnig wordt nog even gebruiken. We waeren er om half 2 en probleemloos kaartjes voor 2 uur en 10 minuten daarvoor was het omkleden en verzamelen. De groep was maar heel klein met ons erbij 10 stuks en de gids. https://www.salzwelten.at/de/altaussee/bergwerk/
Theresa vond het omkleden al geweldig en zorgde dat ze direct na de gids als eerste voorop liep. Je loopt een 700m het bergwerk in na 350 meter kom je op de zoutgrens. Er is een Barbarakapel en een theater en het duurt 90 minuten. Theresa wordt duidelijk ouder want ze snapt hoe het zout wit of bruin is en ook het deel over de kunstschatten die door Hitler verstopt waren en de bommen die het eigenlijk hadden moeten vernietigen als hij de oorlog verloor. Ze weet nu ook welke berg de Loser is die heeft ook zo´n typisch uiterlijk- Dan weer naar huis gereden. Waar we ijs gegeten hebben en dan de restanten van het middageten (wraps) aten. Nu kwart voor 7 en ze gaat nu naar beneden.

Salzwelten ist echt leuk!