Gröbming und Brauchtum

Oostenrijk, Liezen

Samstag 1.Oktober
Ongelooflijk maar nog steeds zeer zonnig en warm weer , niet zo warm als gisteren maar nog steeds de 25 gehaald. Eind van de middag trok het steeds meer dicht en de weersomslag zit er aan te komen. Maar vandaag pakken ze ons niet meer af.
Ik had mijn Befund van de Mammografie al gekregen en was weer goed. Dat is toch altijd weer een goed bericht.
Theresa was er om 7 uur al en we waren wakker. Al heel vroeg werd ik wakker maar had geen idee waardoor, later bleek dat het de bruid wakker maken was niet zo heel ver bij ons vandaan. De katten hadden Jannick al horen weggaan om 4 uur dus die dachten dat ze al aan de beurt waren.
Ik had al heel vroeg de rijst en de eieren gekookt die ik later nodig had. Dus al super actief in de vroege morgen.
Dominik kwam en wij naar Liezen want daar had ik om 10 uur een afspraak bij Hartlauer voor het nieuwe oortje aan mijn gehoorapparaat. Was gelijk aan de beurt toen we daar aan kwamen dus dat ging snel. Daarna weer snel terug. Theresa kwam gelijk weer naar boven om te spelen met Dominik.
Ik middageten maken en gelijk een Topfentorte gemaakt, ondertussen de voorbereidingen voor het eten dat elke Leienaar de komende dagen eet.
Dan toch echt middageten, lekker zalmrijst en voor we er aan begonnen kwam Jannick voorbij en die begon er al vast aan. Zijn ontbijt was vanmorgen bier en Gulash. De mensen die trouwen vandaag zijn buren van ons maar het wakker maken was bij het ouderlijk huis van de bruid.
Jan heeft onze ramen binnen en buiten gewassen en dat is te zien. Ik nog een deel van de plantenbakken geleegd en opgeruimd. Want de sneeuw is coming.
Om 2 uur zijn we naar de kerk gaan lopen om het spektakel te gaan bekijken want hij is bij de brandweer dus we kregen het zelfde te zien als bij Ingrid en Jannick, veel lawaai veel water veel alcohol en de hele ceremonie met als slot het stelen van de bruid en bruidegom. Tussendoor kregen we nog een scetch te zien waar we erg om gelachen hebben. De toeristen die bij het restaurant boven zaten te eten wisten niet wat hun overkwam. Uiteindelijk pas om 4 uur weer thuis
Er staan op mijn facebook filmpjes van het gebeuren.
Dominik wilde nog wel Torte eten maar dan sliep hij ook.
Net alvast de gehaktballen voor morgen gebakken, eigenlijk eet ik normaal klapstuk erbij maar dat kennen ze hier niet. Wat zou ik graag nu een paar daagjes in Leiden zijn.
Jan nog even gestofzuigd en ik de magnetron schoongemaakt en de keuken opgeruimd. De vaatwasser staat voor de 2e keer vandaag aan want veel koken is ook veel afwas maar stukje bij beetje kom ik weer in mijn normale ritme.
Zo de helft van het weekend zit er al weer bijna op.