Met het hele dorp naar Graz

Oostenrijk, Graz

Zaterdag
Om half 8 vertrekken de bussen vanaf de Festplatz in Pruggern. Het is gelijk al reuze gezellig in de bus. Dit uitje wordt aan de inwoners van Pruggern door de gemeente aangeboden. Het is elk jaar. We gaan naar Graz, voor Jan en mij de eerste keer maar Jannick is al een keer met school geweest. Het is ruim 2 uur rijden, we rijden door Graz en onze burgemeester verteld iets over Graz. Dan stoppen we en lopen naar de Uhrturm, Jan gaat de trappen lopen 260 treden en Jannick en ik gaan met een zeer futuristische glazen lift naar boven. Het kost 60 ct om naar boven te gaan met de lift. Boven kijk je over heel Graz , helaas is het nog mistig.
De burgemeester verteld dan waar we wat zien en hoe we moeten lopen om de bussen terug te vinden. We hebben dan vrije tijd tot we om 13 uur bij de bussen moeten zijn, dat is 2 ½ uur.
Wij gaan eerst op de Hauptplatz koffie drinken, bij een Italiaan met heerlijke cappucino en heerlijke chocolade taart.
We kijken wat in het centrum, lopen naar de Mur en zien het Murinsel. Een glazen eiland in de rivier de Mur. Een kunstproject van Graz 2003. Van de New Yorker kunstenaar Vito Acconci. Er is onder andere een theater en een cafe in. Jannick wil graag weten wat Maronen zijn, koopt een zak van krantenpapier gevuld met ……….hete gepofte kastanjes. Hij vindt het lekker, ik vind ze ook lekker maar Jan vindt het maar niks. Jannick wil ons wat dingen laten zien en hij brengt ons via de Sporgasse een romantisch straatje naar de hofbakkerij Edegger-Tax met de in 1896 gemaakt noten hout bewerkte buitenkant door hoftischelmeister Anton Irschick. We komen langs het oude gymnasium en de oude universiteit. We komen bij de oude bibliotheek. Jannick had daar zijn eerste bal na de uitreiking van zijn etiquette diploma.
Dan komen we bij de grazer Burg er is daar een laat gotische wenteltrap maar een hele vreemde , het is een dubbele trap , vroeger waren daar soldaten gelegerd en bij nood moesten ze snel naar beneden, met deze trap kan je dan steeds van kant wisselen zodat je niet duizelig word. Je kan dus van 2 kanten de trap nemen en bij elke omwenteling van kant wisselen. In deze gebouwen zetelen nu de Landesregerung. We gaan ook naar de Burg tuinen en naar het stadspark waar we onze broodjes lees “bagels” met mozzarella en zalm eten.. We bekijken de Dom van binnen en van buiten. Bijzonder mooi. Dan is het al weer tijd onder tussen is het weer helemaal zonnig geworden. We gaan met de bus ergens buiten Graz bij een slot eten en drinken. Het is er erg mooi en de eigenaar van het restaurant komt uit Pruggern, we krijgen fantastisch eten allemaal uiteraard Steirisch aangeboden van de eigenaar en de drank betaald de gemeente Pruggern.
Heerlijke verse Sturm en Most en geloof me er wordt wat gedronken. We blijven daar tot 5 uur , dan wordt er door de buschauffeur een foto gemaakt die we allemaal thuis gestuurd krijgen en gaan we naar huis. Een kostelijke dag en we zijn wel heel moe. We worden voor de Kunagrünberg afgezet dat scheelt een stukje lopen en we zijn tegen 9 uur thuis. Onze eerste kennismaking met de mededorpelingen is goed bevallen.
We leven in een piepklein gehucht maar beleven hier meer dan in Gouda.