Föhn

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

zondag 17 mei 2009
Jannick had vrijdag aan het eind van de middag weer jeugd rode kruis maar dan in Gröbming.
Dan zijn ze met een grotere groep en dat is gezelliger. Daarna heeft hij dan gelijk nachtdienst tot de volgende morgen. Maar hij belde dat hij later gehaald moest worden want hij had nog een inzet gehad die erg uit was gelopen. Hij heeft lange tijd moeten reanimeren maar het heeft niet geholpen. De man is overleden. Dan moet hij verplicht met een psychiater praten. Zijn kleren waren doorweekt van het harde werken. Het was voor hem de eerste keer dat het echt was en ook de eerste keer dat hij iemands rib gebroken heeft. Ook had hij erg spierpijn erna. Hij heeft ook nog doormoeten reanimeren in de ambulance en dat is erg moeilijk als de auto door de stad rijdt en je naast de patiënt moet blijven staan en tegelijkertijd dan de reanimatie moet uitvoeren. Thuisgekomen heeft hij gedoucht en is hij gaan slapen.
We hebben vandaag een kletter uitrusting gekocht voor Jannick, hij moet altijd alles lenen en het is een welkome afwisseling in zijn trainingsprogramma. Maar deze week is het klettern en wandeln week bij skiwilly en zijn er zeer grote kortingen. Hij had alleen op zijn karabinen al een korting van 50% , hij had er 10 nodig en ze kosten normaal 17 euro per stuk. Verder heeft hij schoenen, stop, tuig ,magnesium, en magnesiumzak gekocht. Een totaal van 250 euro maar dat is bijna de helft van wat hij normaal had betaald. Ook kreeg hij nog een gratis toegangskaart voor het indoor adventurepark of hij kan naar het outdoor adventurepark in Ramsau. Ik denk dat hij naar de outdoor gaat wat indoor heeft hij al gedaan. En entree voor het outdoorpark is voor hem 27 euro. Dus dat is de moeite waard.Dat is ook wer een afwisseling in zijn trainingsprogramma. Met Heli gingen ze ook wel een keer naar een adventurepark of klimmen.
Hij had nog gevraagd bij het zwembad in Schladming voor een seizoenskaart. Want hij wil zwemtraining doen voor de triathlon. Maar ze hebben alleen een halfjaarkaart en die kost 150 euro!! Dat haalt hij er niet uit want hij traint 1 ½ uur en kan dan beter een 10 x kaart voor 1 ½ uur kopen, dan mag je 11x en kost geloof ik 65 euro. Die zijn ook 2 jaar geldig. Ik wil nog in Ramsau vragen wat het hier kost maar het zwembad is tot einde van de maand nog dicht.
Ik probeer elke dag een stukje hard te lopen, afgelopen week kwam er niets van de sportschool met de onregelmatige werktijden van Jan.
Jannick is gistermiddag gelijk met Michi gaan klimmen. Ze zijn dat op de kletterwand in het Leistungszentrum gaan doen. Michi is een zeer ervaren klimmer en hij woont bijna om de hoek bij ons. Hij heeft alle touwen want die kosten ook nog zo,n 200 euro per touw. Dat is het duurste van je uitrusting. Jannick gaat toch altijd met een ervaren klimmer dus hij heeft die touwen dan ook niet gelijk nodig. Jan heeft ze weggebracht en ze ook weer opgehaald. Het klimmen zelf kost Jannick niets omdat we lid zijn van de Alpen Verein. Als beide ouders lid zijn kunnen de schoolgaande en studerende kinderen gratis een lidmaatschap krijgen. Ze kunnen in de meeste klimhallen gratis klimmen, er is pas een hele grote geopend in Liezen en daar wil Jannick ook nog gaan klimmen. Hij klimt hier toch de zwarte wand dat is met een overhang waar je onderdoor klimt. Hij klimt veel op zijn benen en Michi daarentegen klimt op zijn armen. Die hangt aan 1 arm poedert zijn andere hand en pakt over op zijn andere arm en blijft daar ook echt aanhangen. Jannick klemt met zijn benen en heeft beide armen vrij.
Vanmorgen ben ik al heel vroeg gaan lopen want het zou heel warm worden. Nou om half 9 was het al warm. In een hemdje en kort broekje gelopen en het zweet liep nog van me af.
Zal morgen nog vroeger moeten want dan geven ze temperaturen tot 30 graden op. Het is föhnig en in de bergen is dus wel wind. Jannick is vandaag gaan wielrennen.