Winter met een hoofdletter

Mittwoch 19.April
Het weer is bar en boos, sneeuw en heel veel wind en kouddddddddddd. In de nacht vorst en overdag maar even erboven.
Ik kreeg de babyfoon toen Ingrid Theresa naar de Kiga bracht en Sabrina werd wakker en vond het goed dat ik er was ipv Mama. Mee naar boven genomen bij Opa en Oma in bed. Gezellig bij de ontbijt tv.
We wilden het huis aan kant maken voor de nieuwe gasten bij Annemarieke. Eerst was het al heel moeilijk om bij het huis te komen want er waren grote vrachtwagens met zand en een olieopslag voor de overburen. Dan bleek het stervenskoud te zijn want de cv was uit en Jan kreeg hem met al zijn trucjes niet aan. Dus helemaal schoongemaakt en na een hele lange tijd lukte het hem toch. Maar we waren zo koud dat we terug naar huis zijn gegaan en hopelijk is het morgen een beetje warm geworden. Want met een jas aan en je muts op is het ook niks.
Nu aan het wassen en drogen en op de gang staat ook een was te wachten van Ingrid om te drogen. Met dit weer ben je blij met een droger.
Middageten gemaakt, dan kwam Sabrina want Mama ging Theresa halen en het ging weer goed. Ze wordt nu omgesteld op andere medicijnen en je merkt dat het haar goed gaat en ze zich ook lekker ontwikkeld nu. Draait van de rug op buik en andersom probeert te gaan zitten als je haar handen pakt en wil graag staan. Ze kletst de hele dag en is goedlachs wel wat anders dan het gehuil eerst. De aanvallen zijn minimaal geworden en de omstelling is nog niet afgelopen. Nadat ze was opgehaald gegeten met Jan en die is nu bezig met de lamp in de keuken daar moest nog een of andere doos aan het plafond gemaakt worden.
Fiep zeurt dat hij naar buiten wil en als hij denkt dat je een jas pakt verstopt hij zich en dat is ook als hij denkt dat hij een spuitje met medicijnen krijgt. Dus we moeten het goede tijdstip afwachten.
De houtkachel staat roodgloeiend en het wordt heerlijk warm nu in huis. Het is weer van de gordijnen dicht met een deken op de bank, kacheltje aan en een glas wijn erbij.
Helaas moet Jan zo ook weer aan het werk.
Maar eens achter mijn ontbrekende kastdelen aan en dan krijg je te horen dat ze nummers nodig hebben en fotos die had ik gestuurd fotos van de kleur van de plint en nummers van de andere ontbrekende delen nou ze ging kijken en zegt dan dat heeft mijn collega dan niet gezien en even later maar ik heb een nummer van de plint nodig nou die zien we even niet en ze zegt ijskoud dan krijg je niks.
Dus Jan gaat vanavond nog eens de papieren door als hij die kan vinden. K bestel rustig een andere kast haal de onderdelen eruit doe de andere erin en stuur terug. Ik ben toch niet gek.
Ingrid was met de kinders naar de Sölk naar Maria en kinderen . Dus rust in huis.
Het weer is echt abnormaal in de buurt al 70 cm gevallen bij ons blijft het tot nu toe meevallen maar het duurt nog tot vrijdag en we krijgen zelfs weer minus 10 graden.
De fruitbomen en andere gewassen die zijn uitgelopen en in bloei staan worden met brandend hooi zodat er een rooklaag ontstaat die de vorst tegen houdt of speciale kaarsen waarmee hele vlakken worden aangestoken zodat er warmte ontstaat. Ook beneveling die bevriest zodat er een ijslaag om de boesem ontstaat en afdekken er wordt van alles geprobeerd. Omdat het vorig jaar ook kou inviel en er veel oogst verloren is gegan kunnen velen dit niet een 2e keer hebben. Verder veel ongelukken en ook al is de winterplicht voor anden voorbij de wet zegt buiten deze tijd moet je ook aanpassen dus winterbanden of kettingen hebben. Jan had zijn banden nog niet gewisseld gelukkig.