Zomerweer

Oostenrijk, Schladming

Wat een prachtige warme dag vandaag zelfs zonder ochtend nevel met 25 graden niet verkeerd. In de vroege morgen wel fris met 4 graden maar zeer snel warm.
Ingrid kwam al vroeg en vroeg aan Jan of hij wilde helpen maar Jan ging stofzuigen en stoffen en even de bezem aan de buitenzijde van het huis van Annemarieke. Dus ze vroeg aan mij om te helpen dus ik was de pineut. Onder de enorme tuin beton bak en onder de laag grind en stenen liggen plastik afdekzeilen. Voor hier alles onder de grond verdwijnt eerst dat er onderuit halen. Gelijk wat planten verplaatst en geprobeerd de rododendron eruit te halen maar dat kreeg ik niet voor elkeer. De wortels zitten diep en wijd en ik denk ook onder de betonlaag. Dus stukje bij beetje het plastik verwijderen grind eraf scheppen , grindtegels eraf halen andere stenen eraf halen planten eraf halen en dan stukken die we vrij gelegd hadden knippen en dan trekken. Grind weer verschuiven volgende stuk vrijleggen. Ik zweette als een idioot zag zelfs niets meer nadat al mijn zweet op mijn brillenglazen was gedrupt. Af en toe even uithijgen maar het is gelukt. De stank die er onder vandaan kwam was niet normaal. Ondertussen waren ze weer grond aan het rijden en de berg is echt nu enorm en er schijnt over 14 dagen nog meer te komen als ze de carport van dat huis gaan maken. Morgen zal ik fotos maken van die berg . We kunnen nu nog net aan de autos kwijt. Voor de nieuwe lading komt moet er grond verplaatst gaan worden naar de plek waar het moet komen anders hebben we een probleem als de andere grond komt. Maar het project tuin is wel in ontwikkeling al wordt het alleen maar erger ipv mooier maar ja eerst de egalisering van de hang en dan kan de tuin aangelegd worden. Het voordeel van nu ophogen is dat het de hele winter kan inklinken en we dus in het voorjaar als dat klaar is ook ingezaaid kan worden. Dat is anders zinloos want als het daarna nog zakt moet er nog meer opgehoogd worden. Nu kan het naophogen in het voorjaar en het zaaien aansluitend.Maar er wacht veel arbeid om de grond te gaan verplaatsen.
Middageten en met jan mee naar Schladming stofzuiger zoeken voor Annemarieke. De winkels hadden niet waar ze mee adverteren dus morgen in Liezen kijken. De plaatselijke winkels klagen dat de mensen naar Liezen gaan maar ja ze hebben te weinig, meestal zelfs de reclames niet en je moet voor veel andere dingen ook naar Liezen en kan je het ook gelijk mee nemen. En anders blijft internet kopen over .
Dan met Jan op het terras in de zon een ijsje eten en hij gaan werken en ik nog wat winkels kijken maar er is gewoon bitter weinig in Schladming. Dan samen weer naar huis
Ik wil de nieuwe huisgenoot van Erna en Manfred voorstellen " Guus" ik geloof een Engelse bulldog.