Midden in een brandweer oefening

Oostenrijk, Steiermark

Zaterdag
Ik sta op voor Jannick en laat Jan lekker slapen. Hoewel Jannick aan de buschauffeur gevraagd had waar de bus op zaterdag stoppen zou en hoe laat, geen bus ik maak Jan wakker en ondertussen was er toch een bus gekomen maar hij zou veel te laat voor school zijn en we waren toch al wakker.

Hem opgepikt en naar school gebracht. Door wegwerkzaamheden was de bus te laat. Ik heb tegen Jannick gezegd dat hij maar op school moet zeggen dat op zaterdagmorgen de busverbinding een probleem is en hij de kans heeft om te laat te komen.

Wij rijden door naar Stainach waar een Hofer zit. Dat is hetzelfde als de Aldi bij ons.
Om half 2 pikken we Jannick op bij school.
Tussen 2 en 4 uur was er een oefening van de vrijwillige brandweer bij ons op de berg, precies bij ons voor de deur, dat was lachen. Er lag een auto op zijn kant bij ons op de weg en er stond een auto waar boomstammen wars door de auto heen zaten en de grote boerderij voor ons stond zogenaamd in brand. Er kwamen uit de hele regio brandweerauto’s die begonnen de brand te blussen en er waren oefeningen om slachtoffers uit de boerderij te halen met persluchtmaskers enz. Er kwamen ambulances voor de slachtoffers. Toen ze het slachtoffer uit de gekantelde auto gingen halen was het echt lachen, het slachtoffer werd zo wat aan zijn nek eruit getrokken met benen en armen die alle kanten opgingen. Ook hebben we gezien hoe het slachtoffer uit de auto met de boomstammen bevrijd werd. Alles was afgezet en het moet vanaf de benedenweg er spectaculair uitgezien hebben met al die brandweerauto’s enz.
Het was voor ons een spectaculair evenement waar we midden in zaten.