Bergtour Dachsteingletsjer naar Gutenberghaus

Oostenrijk, Schladming

Maandag
Vandaag hebben we het huis van Jannick echt leeg en schoon gekregen.
Het andere huis her inrichten duurt wat langer.

Dinsdag
De grote uitdaging!!!! Vandaag gingen Jan en ik de bergtoer van de Dachstein gletsjer naar het Gutenberghaus ondernemen. Dus om half 8 met de bus naar de Dachsteinbahn en dan omhoog waar het verzamel punt bij het uitkijkplateau was. Het was erg koud want er was veel wind , zwaar bewolkt, en maar 8 graden. Er waren dus mensen in korte broek en er waren mensen die geen eten of drinken bij zich hadden. We liepen dus over de gletsjer in de sneeuw en veel ijs en water. De tocht begon op zo.n tegen de 3000 meter hoogte. Dan een stukje afdalen en weer over sneeuw en ijs en dat terwijl we afdaalden. Het ging over in keien in alle soorten en maten en het viel niet mee omdat je dus constant naar beneden loopt. Ik met mijn hoogtevrees had het soms best moeilijk , over rotsricheltjes lopen. En wat voor mij het meest erg was aan een touw of kabel vasthoudend langs de rotsen verder klauteren. Probeer het maar eens met angst, 2 stokken in je handen en een rugtas en dat op onze leeftijd. Er zijn stukken geweest waar ik me op mijn kont heb laten zakken. Na ongeveer 4 uur lopen kreeg een man ernstig problemen en kon gewoon niet meer lopen. We hebben gewacht en zijn toen met de achterhoede gids naar het Gutenberghaus gelopen. Terwijl onze berggids bij de man is gebleven en hem toch naar het Gutenberghaus heeft gekregen. Ze hadden tegen ons gezegd dat we rond 12 uur bij het Gutenberghaus zouden zijn maar we waren er pas om 13.30 uur. Dan hadden we ongeveer 8 km bergloop op bijna alles boven de 2000 meter en waar we ook nog wat klimmen in hadden zitten van zo,n 300 meter. Volgens de gids loop je ongeveer 2 km per uur. Er waren veel mensen veel die geen idee hadden waar ze aan begonnen zijn. Bij het Gutenberghaus moest je zelf verder zonder gids. We hebben eerst wat gegeten en gedronken want onze voorraad was op. Je hebt erg dorst en erg last van droge mond en keel. Het laatste stukje naar het Gutenberghaus was het heel zonnig en heet. Dan moet je vandaar nog 2 tot 2 ½ uur naar onder lopen naar Ramsau. En dat in de volle zon bij 30 graden. We hadden geen droge draad meer aan ons lijf van het zweten.
Jan en ik zaten er ook erg doorheen op het laatste stuk afdalen. Je maakt heel wat hoogtemeters , ik geloof in totaal 2300 meter. We waren half 5 thuis.
Douchen en wat eten en drinken. Jannick belde dat Reini munitie nodig had en of ik die bij hem thuis wilde ophalen. Leuk als je uitgeteld bent. Dus ik was op de bank in slaap gesukkeld en toen stond Reini voor de deur. Ik ben samen met hem met de auto de kogels gaan halen en hij heeft me ook thuis gebracht. Hij moest verschrikkelijk lachen dat ik die tocht heb gemaakt en ongeveer dood ben.
Ik zou deze tocht niet snel nog en keer maken maar het was sensationeel en het voelt wel goed dat ik het toch maar helemaal gelopen heb. We hebben schapen onderweg gezien en die lopen op de steilste rotsen. Ongelooflijk veel bloemensoorten gezien zelfs op grote hoogte tussen de kale stenen en rotsen groeien ze. Heel erg mooi en verwonderlijk.
Ik heb allemaal kleine sneetjes in mijn vingers van het vasthouden aan de rotsen.
Tussen de gletsjer en het Gutenberghaus niet echt mensen tegen gekomen. In de omgeving van het Gutenberghaus waren wel veel mensen aan het lopen. Op de klettersteigen wel veel klimmers gezien. De gids vertelde ook nog van de zoutlopers die vroeger over de bergen liepen, ze liepen harder dan een doorsnee wandelaar met 70 kg zout op hun rug en dan op dat terrein. Ze werden zelden ouder dan 40 jaar.
De Sommercard gaf ons vandaag gratis busrit, gratis tolweg , gratis seilbahn omhoog naar de gletsjer en gratis gevoerde tocht over de bergen. En gratis vermoeidheid en pijn in de knieën , geen idee hoe het morgen is. Maar ik had mijn compressie tubes aan en dat is werkelijk voor mij een groot succes, geen krampbenen, en ook niet hard. Ook dus niet na 7 ½ uur lopen en klimmen.
Jan moest nog werken in Irdning toen hij thuis kwam liep hij als een pinguïn, ik kwam niet meer bij. Samen nog wat gegeten en gedronken want we hebben allebei nog heel erg dorst.
Ook vroeg hij of ik om een uur of 12 vanavond wil kijken want hij neemt een pilsje en denkt dat hij dan in slaap valt. Ik kon hem mededelen dat de bank prima slaapt. Ik zit in bed tv te kijken want alleen in de slaapkamer hebben we ORF.